Landbruget tager medansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erik Lauritzen, borgmester i Sønderborg, Blansskov 15, Blans Sønderborg
Claus Thorsted
Debat. 

Læserbrev: I øjeblikket falder landspolitikerne over hinanden i lovprisning af de unge mennesker og deres fredagsdemonstrationer for klimaet og den grønne omstilling. Jeg håber virkelig, den opbakning til de unge holder ved, også efter et folketingsvalg. For de har ret de unge. Der skal handling til - også langt mere handling, hvis vi i Danmark og den vestlige verden både skal feje for egen dør og skabe en bæredygtig udvikling i hele verden. Vi skal stoppe klimakatastrofen. Det kræver store investeringer, det kræver forskning, det kræver livsstilsændringer, det kræver nogle ofre både økonomisk og i form af mistede privilegier.

Landbruget og hele fødevareproduktionen er erklæret som én af de helt store syndere når det gælder CO2-udledning og belastning af miljøet. Og berettiget. For den moderne fødevareproduktion har været og er en stor belastning af klimaet og naturen. Men det er sådan set en produktion vi forbrugere i den vestlige verden har efterspurgt og supporteret ved ikke at ville betale for en anden og renere produktion. Det kommer vi til og viljen er tilsyneladende da også voksende.

Heldigvis er landbruget og følgeindustrien også innovative og omkostningsfokuserede. Og så er de dygtige - ikke mindst de danske landmænd. Og jeg glæder mig virkelig over at erhvervet de seneste år har erkendt sig til ansvaret og sat mange kræfter ind på at gøre noget ved sagen. Det forventer vi, men jeg vil i hvert fald også anerkende når både primærlandbrugerne og slagterier og mejerier nu tager opgaven på sig. For dansk landbrug kan omstille sig. Forskerne og landmændene kan udvikle produktionen langt mere klimavenligt og der kan indgås gode aftaler med aktørerne om samarbejde, om indsatser både for klimaet og nærmiljøet.

Lokalt i Sønderborg Kommune oplever jeg en stor vilje lige fra landmænd, frugtavlere, grøntsagsdyrkere til fødevaredistributører og fødevarebutikker en vilje til at optimere produktionen og minimere madspild, energiforbrug, CO2-udslip og belastning af naturen. Vi samarbejder som kommune godt med aktørerne og for landmændenes vedkommende oplever jeg stor opbakning fra landboforeninger og den enkelte landmænd. Vi udvikler hele tiden samarbejdet om naturgenopretning, vådområder, stenrev, skovrejsning, etablering af biogasanlæg, produktion af solenergi og reduktion af energiforbruget i produktionsanlæggene.

Vi ved at landbrugserhvervet er presset økonomisk, men jeg ved også at de moderne landmænd gerne vil udvikle en bæredygtig fødevareproduktion. Og tak for det.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce