Lad være med at blive CO2-hysteriske

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Læserbrev: Da jeg gik i skole for mange år siden lærte vi, at luften omkring os bestod af ca. 21 procent ilt og 79 procent kvælstof. Og lidt kultveilte (det hed det dengang). For ikke at dø skulle kroppen have ilt. Det fik vi når vi sugede luften ned i lungerne, og når vi åndede ud var noget af ilten blevet erstattet af kultveilte. Men planterne opsugede kultveilten og lavede den om til ilt. Så passede kredsløbet og alle levede lykkeligt til deres dages ende.

Sådan er det ikke mere. Nu hedder kultveilten CO2. Jeg læser om den hver eneste dag. Der er nu tilsyneladende så meget af den i atmosfæren, at en 16-årig svensk skolepige nærmest er blevet ophøjet til helgen, fordi hun har fået en åbenbaring og kan se CO2'en med sine egne øjne.

Den dengang ufarlige kultveilte er nu næsten dødsfarlig og jeg bliver daglig påduttet, at Jorden er ved at enten gå under eller blive oversvømmet. Og jeg er en dårlig morfar, farfar og oldefar hvis jeg ikke lærer at leve CO2-ansvarligt resten af mit liv.

Helt ærlig: Jeg tror ikke på, at luftens CO2-indhold på 0,04 procent (400 ppm) får Jorden til at gå under. Jeg tror heller ikke på, at det har nogen virkning på globalt plan selv om vi danskere reducerer vores CO2 udledning til nul. Især ikke så længe de store CO2-udledere som Kina og Indien puster løs.

Så jeg siger til mine børnebørn og oldebarn: Nyd livet og lad være med at blive CO2-hysteriske.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce