It er smart - men stjæler det vores sunde fornuft - og tid?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henrik Sejerkilde henh@jfmedier.dk
Peter Leth-Larsen
Holdningsstof. 

Det er godt nok smart! Hvem er ikke faldet i onkelgryden og kommet med sådan et benovet udbrud, når vi har opdaget, at vores mobiltelefon kan noget, vi ikke anede, at der er kommet en ny opdatering på Facebook, eller at dit Spotify-abonnement selv kan skabe en playliste ud fra den musik, du søger på. Så tager det hele os et skridt videre, og vi føler os rige, smarte og moderne. I hvert fald et stykke ad vejen. Indtil vores børn afslører, at vores fascination af den digitale verden dårligt nok er kommet ud af hulen endnu, og at de i søvne kan gøre meget mere med alle de devices - og meget hurtigere.

Måske for at afbøde faldet fra visdommens tinder lægger vi så ansigtet i bekymrede folder. Med dobbelthage og bekymringshår. For er det ikke også lidt urovækkende, at ens Facebook-profil med det samme spammer dig med annoncer fra Stockholm, hvis du har været inde og lede efter et hotel - på en eller anden hjemmeside. Hvad er det, der foregår bag ryggen på os? Det kan godt være, at der er nogle, der er bekymrede over effekten af al den stråling, der ligger som usynlige snubletråde i luften omkring os. Men jeg er lige så bekymret over, hvem der ved hvad om os. For ingen ved, hvem 'de' er. Og hvad de kan bruge - eller misbruge alle de myriader af oplysninger til.

Danmark er helt fremme med en omfattende digitalisering af samfundet. Det har stort set taget livet af PostNord, skåret åbningstiden hos Borgerservice og antallet af bankfilialer ned til et minimum. Men de går ikke en uge, uden at vi hører om misbrug, lækager eller bare møghamrende irriterende brug af oplysninger om os på nettet. En ting er, når sælgeren fra mobilselskabet ringer for 8. gang og tænder for salgstalen - selv om man har sagt nej tak i en næsten kaptajn Haddock-agtigt crescendo de foregående syv gange. En ting er, at han ikke tager et nej for et nej - noget andet er: Hvor har manden mit nummer fra - og ved, hvad jeg hedder, hvor jeg bor og hvilket teleselskab, jeg har?

Det er i virkeligheden ret naivt at tro, at det ikke går rivende galt på et tidspunkt. For sandheden er jo også, at de mennesker, der sidder derude i nettets skygge til stadighed er mindst et klik klogere end dem, der sætter systemerne op. Det er ikke for sjov - eller for at vise samfundssind - at politi og it-sikkerhedsfirmaer tit gør konstruktivt brug af hackere.

Jeg må indrømme, at mit 'novra' blev efterfulgt af en vis hjertebanken, da jeg forleden her i avisen læste it-guruen Preben Mejers kronik om etableringen af hans intelligente hjem. For ja - det er dælme smart, at teknikken tænker på det meste, at det tilmed er mere grønt end ellers - og at du stort set ikke behøver at bruge energi på at skulle programmere skidtet. Men helt ærligt - også lidt skræmmende.

Topfolk fra it-branchen råber da også op om, at der mangler nogle, skal vi kalde dem etiske, regler for alle de robotter, der allerede er ved myldre ind på arbejdsmarkedet. De er effektive, bliver aldrig skilt eller har tømmermænd eller skal have ferie i juli. Men hvis vi bare har blikket stift rettet i profitmaksimeringens flerfarvede talkolonner risikerer vi, at de løber af med os. Eller i det mindste vores sunde fornuft.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce