Hvor mange milliarder vil vi bruge på klimakampen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Læserbrev: Efter valget er klimakampen gået i gang for alvor. Kampen står på hvor store reduktioner af CO2-udslippet man kan blive enige om. Danmark skulle jo gerne gå forrest i kampen for at redde kloden fra den globale temperaturstigning! Der er tilsyneladende politisk flertal for at Danmarks bidrag skal være en markant reduktion af vores CO2-udslip på 60 % eller 70 % inden år 2030.

Men hvor langt går egentlig den videnskabelige enighed med hensyn til klimaet? Der er tilsyneladende enighed om at klimaet ændrer sig og at det har det altid gjort. Men det kniber med enigheden om hvorfor klimaet ændrer sig. CO2 eller medieskabt? Der er vist enighed om at stillehavsfænomenet "El Niño" har en betydning. Men der er ikke enighed om hvad der er baggrunden for "El Nino".

Derimod er der enighed om at atmosfærens indhold af CO2 er ca. 400 ppm eller ca. 0,4 %. Der er også enighed om at Danmarks andel i det globale CO2- indhold er ca. 0,2 %. Så på den baggrund burde der være enighed om, at selv om Danmark reducerer sit CO2-udslip med 60 % eller 70 % har det ingen, eller i hvert fald det minimal, betydning for atmosfærens indhold af CO2.

Og uanset om man tror på CO2s betydning på klimaet eller ej, er det vel et spørgsmål hvor mange milliarder vi vil bruge på noget som man ved ikke har nogen mærkbar indflydelse?

Jeg anerkender synspunktet at Danmark skal gå forrest i kampen for at rede Jorden fra klimakatastrofen og at vi som et at verdens rigeste lande har råd til at være på forkant. Jeg anerkender også, at der skal være plads til personlig CO2- indsats: spise, drikke, leve, rejse og opføre sig det man mener er CO2- korrekt. Og få en personlig tilfredsstillelse og følelse af at gøre noget for klimaet.

Men jeg mener ikke at Danmark skal ofre milliarder på klimaindsatser som vi på forhånd ved ikke har nogen indflydelse på det globale klima. Jeg synes der er langt mere fornuftigt at anvende milliarderne på vores eget velfærd. Der hvor der er brug for det og hvor vi kan se virkningerne.

Og lade klimaet passe sig selv som det altid har gjort Og så indrette os efter klimaet som vi også altid har gjort! Men selvfølgelig skal vi da bruge energien med omtanke og lade være med at forurene og svine naturen til. Men det har jo ikke noget at gøre med CO2 og klimakampen!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce