Hvilken politiker tør tale så klart som Greta?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Carsten Dybkjær, Højmarken 4, Blommenslyst
Billede
Debat. 

Klimakamp: Greta Thunberg, den svenske klimaaktivist på 16 år, er meget kontant i sine taler: Jeg er Greta, Jeg kommer fra Sverige og jeg vil have jer til at gå i panik. Vores hus brænder. Jeg er her for at sige, at vores hus brænder. Ifølge FNs klimapanel er vi mindre end 12 år fra ikke at kunne forhindre vores fejltagelser.

Hvilken politiker tør tale sådan i valgkampen? Vil det ikke få vælgerne til at lukke ørene? Måske - men det kan jo også være, at vælgere vil belønne en sådan politikers ærlighed med sin stemme.

Jeg tror, den vigtigste tale i den danske valgkamp, er den tale, Greta vil holde den 25. maj ved klimamarchen København.

Klimaspørgsmålet er ikke et tema på linje med andre temaer i valgkampen. Det handler ikke om at få det bedre. Det handler om at overleve. Det handler ikke om mere velfærd for børn, syge og gamle. Det handler om liv eller død. Det handler om, hvordan vi overlever klimakatastrofen. Jeg vil at I skal gå I panik. Huset brænder.

Spørgsmålet er, om børn har en fremtid. Spørgsmålet er, om de vil overleve klimaforandringerne.

Mange fornemmer de lurende farer. Klimaet ligger så højt på listen hos borgerne, at den kloge politiker bør vise mod. Så i stedet for at love guld og grønne skove med nye velfærdsløfter for alle pengene, så var det måske bedre at sige: Jeg kan ikke love jer forbedringer, i stedet må I lide afsavn. Under anden verdens krig sagde Winston Churchill ærligt til englænderne: I kan forvente Blod, Sweat and Tears!

Tør en dansk statsmand m/k tale sådan: Lad os bruge pengene på at sikre en fremtid for vores børn og børnebørn, så indtil vi får løst klimakrisen, så får I altså ingen velfærdsgaver.

16-årige Greta har med sine diagnoser en særlig evne til at gennemskue løgne. Jeg ser verden i sort og hvidt, forklarer hun. Og hun kæmper for klimaet i sort og hvidt: Der findes ingen gråzoner, når det kommer til overlevelse.

Vi er nødt til at stoppe udledningen af drivhusgasser. Og enten gør vi det, eller også gør vi det ikke. Du siger: ingenting i livet er sort eller hvidt, men det er en løgn, en meget farlig løgn. Der findes ingen gråzoner, når det kommer til overlevelse, siger Greta Thunberg.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce