Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Homoseksualitet: Tror Martin Nissen at hans gud har en seksualitet?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Manfred Federau, lektor emeritus, Langelinie 99, Odense M.
Billede
Holdningsstof. 

Homo-debat: Da jeg i lørdags læste Martin Nissens belæring om, at "homoseksualitet er imod (hans) guds skaberorden", faldt mine tanker straks på næstsidste afsnit af "Matador", hvor Ingeborg Skjern reagerer på sin mands tanker og handlinger i samme henseende. Jeg skal her undlade at citere hendes verbale reaktion, men blot sige, at den dækker problemstillingen godt.

Der har været indlæg, der kommenterer Martin Nissens synspunkter. De rammer nogle vigtige punkter, men ikke et meget væsentligt: Selve brugen af religion til at styre menneskers tanker og handlinger.

Nissen har naturligvis ret til at ytre sig om emnet, men når han går så vidt som til at kolportere det budskab, at hvis man ikke tror på en gud, hvis man siger, det er løgn, at en gud har skabt det hele, så bliver man "prisgivet til vanærende lidenskaber - altså homoseksualitet".

Men lad mig sige det helt klart: Denne påstand passer ikke. Jeg er - som Nissen - blevet pumpet med bibelhistorie i underskolen (det var i 1940'erne), men er siden blevet klogere. Jeg har utallige gange hævdet, at det er usandt, hvad der står i første Mosebog. Jeg har altså - med Nissens ord - udskiftet "sandheden med løgn" - uden at jeg er blevet homoseksuel af den grund!

Nissen har ligeledes ret til at tro, at hans gud har skabt mennesket i sit eget billede, men så må han efter min mening leve med, at denne gud, hvis man kan forestille sig, at han overhovedet har en seksualitet, må have en rem af huden, forudsat at der på den tid eksisterede andre væsener af hankøn. Absurd, ikke sandt?

Nissen burde erkende, at det er omvendt: Det er mennesket der, da det udviklede et sprog og fik behov for at finde på en forklaring, skabte sig en eller flere guder. Religion er en del af evolutionen, og der vil sikkert gå meget lang tid, inden denne anakronisme er erstattet af "sand sandhed". Truslen om "fortabelse" har en ubegribelig magt over mange mennesker.

Og endelig: Nissens forslag om at bruge flere penge på kristendomsundervisning er direkte samfundsskadelig. Jeg læser mellem linjerne, at det, han mener, er, at de små poder skal indoktrineres med det, han kalder "sandheden". Hvis han ser sig omkring, vil han opleve, at al form for lineær efterleven af religiøse bud eller regler har skabt og stadig skaber ufred, undertrykkelse, krig og terrorisme.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.