Giv plads til dem, der kigger den anden vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Carsten Jensen, forfatter og debattør
Billede
Debat. 

Årets tema på kulturmødet i Nykøbing Mors er brobyggeri. Og det får mig straks til at stille et par spørgsmål: Mangler vi broer i Danmark? Og hvis vi gør, hvem har i så fald nedbrændt dem?

Hvis man skal tro kulturminister Mette Bock, så vil hun gerne have kunstnerne på banen. Nu har hun lige fejet Danmarks Radio væk fra banen, helt bogstaveligt, med drakoniske nedskæringer. Så skal kunstnerne derind i stedet for. Fordi de i modsætning til Danmarks Radio er billige i drift? Eller fordi vi har noget vigtigt at give?

Kulturminister har netop i Rødding holdt et hemmeligt topmøde for kultur-eliten, hvor spørgsmålet måske blev besvaret. Jeg var ikke inviteret, og der må ikke refereres fra mødet, så jeg ved ikke, hvad svaret er. Det ved offentligheden heller ikke. Vi må nøjes med at gætte.

Jeg ved dog, at ingen af partierne havde sendt deres kulturordførere. De gider ikke komme, og det gør de aldrig, når der er debatter med kultur på dagsordenen. Der er ingen hverken penge, prestige eller magt i kultur, og derfor kan politikerne knap stave til det vanskelige ord.

Engang var det obligatorisk i et portræt i avisen at spørge en politiker, hvad der lå på hans eller hendes natbord. I dag bliver der ikke længere spurgt. Alle og enhver ved, at det eneste, der i dag holder en politiker vågen om natten, ikke er en bog, men frygten for ikke at blive genvalgt. Det er hele hans eller hendes horisont.

Den eneste passionerede litteraturlæser i dansk politik er Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen. Han har endog læst den litterære Nobelprisvinder Patrick Modiano på fransk, og det beundrer jeg ham for, for Modiano var for svær for mig, både på fransk og dansk. Men paradoksalt for en så belæst mand er Ahrendtsen også den store brobrænder i dansk kulturpolitik.

Broerne til alle de tankegange, livsindstillinger og kulturer, der ikke bekræfter Ahrendtsen i hans dogmatiske, snæversynede danskhed, nærmer han sig kun med en benzindunk og en lighter i hånden. Helst så han alt andet end det, der ligger på hans lille isolerede flad-ø af indbildsk danskhed gå op i flammer.

Den anden brobrænder i dansk kulturpolitik er kulturminister Mette Bock. Hendes syn på Danmark svarer nogenlunde til Fox TV's. Vi er et lænket folk af skatteslaver. Som ultra-neo-liberalist hader hun af et godt hjerte den samme stat, som i mange år generøst har forsørget hende. Stod det til hende, klarede kunsten i Danmark sig udelukkende på markedsøkonomiske præmisser. Det er det, hun mener med, at kunsten skal ud på banen. Kunsten skal ikke prøve at besvare eksistensens store spørgsmål. Dens opgave er langt lettere. Den skal bare bevise, at vi får noget for pengene.

Og så er vi det sted, hvor kunst-debatten i Danmark altid ender. Med pengene. Men det er jo en kendsgerning, at i et så lille land som Danmark kan kunst ikke overleve på markedsøkonomiske præmisser. Og budgettet er, hvis vi trækker udgifterne til DR og Det Kongelige Teater fra, rørende lille. 0,5 millarder kroner. For den beskedne sum får over fem millioner danskere film, litteratur, musik og kunst.

Er kunsten til noget nytte? Jamen, hvad er nytte?

Forfatteren Thorkild Hansen skriver i Det Lykkelige Arabien en smuk passage om, hvorfor vi har brug for opfindere, opdagere og kunstnere: "En af grundene til, at verden ikke er gået under endnu, er måske den, at der selv i de mest dramatiske øjeblikke næsten altid forekommer en eller anden, som uanfægtet kikker den anden vej. På nogle cirkler i sandet. På et gavlparti i Delft. Om bord på det samme skib, hvor kanonerne gør klar til at aflevere deres argumenter på liv og død, finder man et menneske fuldstændigt fordybet i iagttagelsen af en Venus-Passage."

Lad os give plads til dem, der et øjeblik vender ansigtet en anden vej end resten af os. Vi har ikke råd til at lade være.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce