For dum til gymnasiet

For dum til gymnasiet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trine Borup, Kattenhøjvej 12, Bækmarksbro
Billede
Debat. 

Læserbrev: Den 14. juni 2019 skal jeg op til en optagelsesprøve for at finde ud af, om jeg egner mig til at komme på gymnasiet. Denne prøve er en prøve, alle, der har gået i prøvefri 10. klasse, skal op til og bestå for at gå videre til gymnasiet.

Jeg går på efterskole i en prøvefri 10. klasse. Det hedder Frem10 og er baseret på og rettet imod det fremtidige liv i stedet for en afsluttende eksamen. Dette koncept finder jeg meget relevant og tiltrækkende, da jeg lærer, hvordan det bliver, når jeg er færdig med at uddanne mig og skal ud i det "virkelige" liv. Jeg bliver også styrket socialt, da vi lærer om os selv og er sammen med mennesker hele tiden. Dette år, uden prøver, har dermed også været med til at rykke mig som menneske, da mit mål ikke har været rettet mod en eksamen, men mod at opnå læring til mit fremtidige liv.

Sidste år afsluttede jeg 9. klasses afgangseksamen på samme efterskole, men jeg valgte at tage et år mere, fordi jeg gerne ville udvikle mig fagligt og socialt, for at blive 100 % klar gymnasiet.

Det har jeg ikke fortrudt på nogen måde, men noget, der forvirrer mig, er, at min afgangseksamen ikke gælder, fordi jeg nu har taget et år uden prøver, altså en prøvefri 10. klasse. Når jeg hører ordet afgangseksamen, er det første, der falder mig ind, at det er en afsluttende eksamen, der er afgørende for, om jeg kan komme videre i uddannelsessystemet. Men der tog jeg grueligt fejl. Politikerne har fået den fantastiske idé, at vi, der har gået i en prøvefri 10. klasse, skal bedømmes endnu engang. Som før omtalt, skal vi til en optagelsesprøve på vores fremtidige gymnasium. Prøven varer 4 timer og består af dansk, matematik, engelsk og fysik. For at bestå prøven skal man have over 02.

Selve prøven er egentlig ikke problemet - det er princippet i det. For mig er det svært at få til at hænge sammen, at jeg skulle være blevet dummere ved at gå et år mere i skole end dem, som er gået direkte videre fra 9. klasse. For mig virker det misvisende at tage alle danske niende klasses elever op til "nye" afgangsprøver og fortælle dem, at det er nu, det gælder, hvis I vil ind på jeres fremtidige uddannelse.

Jeg ved ikke, om det er en form for straf til dem, som har valgt en prøvefri tiende ligesom mig, da det selvfølgelig stikker ud fra normen. Jeg har svært ved at få dette til at give mening og fortryder næsten at jeg gik så meget op i min niende klasses afgangseksamen, nu når den egentlig er irrelevant for min fremtid.

For mig virker det som om, at politikerne vil have mig til at rette ind efter normen og dermed skulle være gået videre direkte efter niende. Det virker, for mig, som om at denne prøve er der for at gøre det mindre attraktivt at tage en prøvefri 10. klasse, og det synes jeg, er forkert på utrolig mange måder. Hvis det er fordi, politikerne synes, det er et spildt år, fordi der ikke er en prøve for enden af tunnelen og et pensum at følge, synes jeg helt ærligt, at de burde flytte klør fem fra tastaturet og komme ud og se og mærke det på egen krop. Hvis politikerne så, hvad der sker med en elev efter et år i prøvefri tiende, vil jeg vove at påstå, at det næsten blev et lovkrav for alle.

I det danske samfund er der meget fokus på stress blandt unge og voksne. Mange unge bliver stressede grundet dette karakterpres, som mange oplever på gymnasier og videregående uddannelser. Man stræber efter at være perfekt og bliver derfor stresset over, om man nu gør det godt nok. Det kan umuligt være sundt at have det sådan, og derfor synes jeg også, det virker fuldstændig absurd, at man vil straffe dem, som tager et år for at modnes som menneske og få et sundt forhold til dette karakterpres.

Ved hjælp af dette år uden karakterer og eksamener, er det gået op for mig, at jeg kun kan gøre mit bedste og ikke mere. Denne indstilling tror jeg, er utrolig sund at have med sig, når man starter på gymnasiet.

Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg slet ikke, politikerne har været klar over, hvad det har af betydning med denne optagelsesprøve. Al den tid jeg skal bruge på at blive fragtet fra det ene sted til det andet for at tage denne optagelsesprøve, kunne været gået med så meget andet. - For eksempel med noget undervisning, som faktisk er relevant for min fremtid.

Jeg synes, denne optagelsesprøve er irrelevant, og jeg forstår ikke, hvorfor det er nødvendigt, da jeg har afsluttet 9. klasse med et snit, som sagtens kan få mig ind på gymnasiet. - Og jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke er den eneste! Jeg synes helt klart, at man burde tage denne optagelsesprøve op til overvejelse igen, da jeg vil vove at påstå, at det kun er politikerne, der kan se meningen med denne prøve.

For dum til gymnasiet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce