Et stort problem i Varde Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Læserbrev: En ny opgørelse fra De Praktiserende Lægers Organisation, også kendt som Praktiserende Lægers Organisation, viser at der i Varde Kommune er et kæmpe problem med lægemangel. Faktisk står hele 3140 borgere i Varde Kommune uden en læge, hvilket omregnet til procent betyder, at mere end seks procent af kommunens borgere ingen fast læge har. Til sammenligning var tallet nærmest nul tilbage i 2011, hvilket vidner om at udviklingen stødt går i en forkert retning.

Familielægen er for mig at se et af de vigtigste ingredienser i et godt sundhedsvæsen. Den personlige og faste tilknytning til en læge, der kender din journal og sygdomshistorik på forhånd er så afgørende for, at der i sidste ende stilles den rigtige diagnose, og at de rigtige beslutninger tages i ens videre færd som patient, hvad end man går igennem en midlertidigt forløb, eller om man er kronisk syg.

Derfor skal udfordringen med lægemangel løses. Jeg kan forstå på Socialdemokraterne, at de vil tvinge nyuddannede læger i kort praktik i områder der mangler læger. Det tror jeg dog ikke på er løsningen, for det skaber ikke en fast og personlig relation mellem læge og patient. I stedet skal vi uddanne flere læger, gerne så lokalt som muligt. I Esbjerg åbner der en ny medicinuddannelse. Den skal vi bakke op om, og vise vores landsdel frem fra dets bedste sider til de aspirerende læger. Så er jeg sikker på, at mange vil se skønheden og vores område, og vil ønske at bruge deres evner her på vestkysten.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce