Et håndtryk er åbenbart vigtigere end principper

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Martin Jensen, Møllevej 21a, Haarby
Portræt af forfatter Martin Jensen
Debat. 

Liberalt: Er der mon nogen i regeringens nærmere omegn, der kan genkende følgende to citater?

"Frisind betyder ikke, at det enkelte menneske skal acceptere alle livsværdier og livsmønstre som lige gode. Frisind er ikke det samme som holdningsløshed. Frisind er, at den, der selv har en fast overbevisning, ikke blot kæmper for sin egen holdning men også kæmper for andres ret til at have en anden opfattelse."

"Frihed betyder fravær af tvang - men også, at mennesket er frit til at tage ansvar for sit eget liv og medansvar for andre mennesker og fællesskabet."

Skulle det knibe, kan jeg oplyse, at de er hentet fra partiet Venstres principprogram. Hvordan ligger det så med at erindre dette citat?

"Håndtrykket er den måde, man hilser på hinanden i Danmark. Det er nu engang den måde, vi udviser respekt for hinanden her i landet. Derfor er det en helt naturlig del af en sådan ceremoni."

Det er ret nyt, nemlig fra 31. august, og er en (væsentlig?) del af udlændingeminister Inger Støjbergs argumentation for at fremsætte et lovforslag om, at udlændinge fremover skal give hånd for at opnå dansk statsborgerskab.

Nu kan det selvfølgelig være, at Venstre, uden at jeg har opdaget det, har streget i sit principprogram, så alle tanker om frisind har forladt det i egen opfattelse liberale parti, og i så fald er der overensstemmelse mellem dets ministers lovforslag om tvangsmæssige måder at hilse på og partiets nye grundholdning.

Forholder det sig imidlertid sådan, at Venstres principprogram er uændret, må det være mig tilladt at spørge, om der ikke findes et anstændigt medlem af Venstre, der kan fortælle ministeren og hendes kolleger i regeringen, at tidligere kulturminister Bertel Haarders Danmarkskanon fastslår: "At borgerne udviser frisind over for hinanden er nødvendigt i et samfund, præget af forskellige livsvilkår og livssyn". Samme hypotetiske venstremedlem kan måske samtidig påpege, at Inger Støjbergs krav om et håndtryk som bevis på, at man "har taget det danske samfund og danske værdier til sig", står i skærende modsætning til alt, hvad partiet ellers hævder er 'danske værdier'.

At populistiske højrefløjspolitikere prøver at bilde os ind, at Danmark er et ét-kultursland, hvor der kun hersker én måde at se verden på og opføre sig i den, har jeg vænnet mig til og indset, at de er uden blusel, men at et såkaldt liberalt parti lægger ryg til, at der kun er én måde at hilse på i Danmark, er ikke blot overraskende, men direkte skammeligt.

Det er mit håb, at dette ene anstændige venstremedlem findes og kan opnå støtte hos andre, så lovforslaget bliver taget af bordet. Skulle vedkommende have svært ved at finde argumenter over for partitoppen, kan dette citat af Bertel Haarder måske være en inspiration:

"Der sker ikke noget ved, at nogle går med tørklæde, eller at børnehaverne serverer andet end leverpostej, eller at svømmehaller og skoler sætter badeforhæng op. Vi skal kunne skelne mellem, hvad der er vigtigt og ikke vigtigt.

I dag er det sådan, at enhver hensyntagen til indvandrergrupper mistænkeliggøres og vendes til, at nu vil vi ikke have, at der kommer nogen og laver om på Danmark."

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce