Er det miljøtanken, der driver værket ?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Læserbrev: Jeg går ind for grøn energi - vi har solceller i baghaven og udsigt til vindmøller, da vi alle må bidrage til den grønne omstilling. Dog mener jeg ikke, at et biogasanlæg, der fylder 16 fodboldbaner og op til 25 meters højde, skal lægge i Næssets skønne natur.

Jeg har fået forklaret, at når man stopper blod, døde dyr med mere i et biogasanlæg, opnår man en hurtigere afgasning cirka 12 dage - med større risiko for lugtgener men større udbytte. Er anlægget baseret på gylle, halm, græs, majsafgrøder (dyrke majs til biomassen?) er afgasningstiden 80 dage. Investorerne er ikke bosat i vores område, og jeg kan være bekymret for deres interesse i området, hvis vi får gener fra anlægget. Er det miljøtanken, der driver dem, eller er det pengene?

Jeg undrer mig over, at Co2 regnskaber for anlæg er baseret på en frivillig ordning, og hvis jeg har misforstået, at de er pålagt at lave CO2 regnskab, er så alle forhold taget med i dette. Så som opbygningsfasen, transporten, vandforbrug, nedrivning og så videre, så man har en målestok for, hvornår anlægget i Sode er miljømæssigt rentabelt?

Jeg fornemmer, at processen skal hastes igennem, og jeg kan blive bekymret for grundigheden i sagsbehandlingen, at det mere handler om at nå en deadline for, at investorer i Give og Norddjurs kan opnå statstilskud.

Et anlæg af denne størrelse og placering i vores område skal være grundigt gennemarbejdet af respekt for os herude og naturen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce