Det er sin sag at leve i en verden, hvor alt er farligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Valle Hansen, Ramsherred 5, Rudkøbing
Billede
Holdningsstof. 

Hver dag får vi at vide, at noget er farligt. Lige fra alkohol og chokolade til Putin og CO2. Man kan ikke åbne en avis, for TV eller de sociale medier, uden at man bliver bombarderet med noget farligt og livstruende. Det må være et mirakel, at jeg stadig lever. Men jeg har nok ikke langt igen, for verdens undergang nærmer sig med hastige skridt. Er det nu også så galt?

NEJ, NEJ og atter NEJ!

Lad mig starte med CO2. Den absolut største klimasynder - en såkaldt drivhusgas, der forhøjer temperaturen, smelter polerne, skaber vejrforandringer - ja, se nu bare på tørken hen over sommeren. Dér har vi beviset! Hvor er det belejligt for vores dommedagsprofeter: Så kan I lære det. Mere afgift på flyrejser, afskaf dieselbiler og brændeovne, spis aldrig mere kød!

Hver dag forbryder vi os mod den nye verdensorden. Det er vores skyld, at polerne smelter, at skovene brænder i Sverige og USA, at tornadoerne hærger i Filippinerne, at Maldiverne synker i havet. . .STOP!

Det er ikke sandt. CO2 har altid været en hel naturlig og livsnødvendig del af luften omkring os. Videnskabsfolk påstår ganske vist, at vi mennesker i vores mangfoldighed har forrykket denne balance. I kraft af vores alt for høje levestandard, hælder vi tonsvis af CO2 ud i atmosfæren. Hov! Ved du for resten, hvor meget et tons CO2 er for en størrelse? Det er jo en luftart, og luft vejer vel ingenting? Jo det gør det nok, og når klimafolkene regner CO2 i tonsvis, så giver det jo langt mere "vægt" i deres argumenter. Men jeg kan så oplyse om, atmosfæren som vi alle indånder består af 78% kvælstof, 20% ilt, 1% argon og så er der 1% tilbage til en masse andre ting - blandt andet CO2, som udgør 0,038 pct. af atmosfæren!

Vores jordklode er en ustabil størrelse, når vi kigger tilbage i historien. Skiftende istider og varmeperioder, jordskælv og vulkaner, meteoritter og solstorme. Vi mennesker bryder os aldeles ikke om klimaforandringer og naturkatastrofer, men naturen er barsk. Og med udsigten til en temperaturstigning på to grader og en vandstigning i verdenshavene på 60 cm over de næste 100 år - ja, så er verdens undergang da nær. Jo mere energi vi bruger, jo mere kød vi spiser, jo flere mennesker vi bliver - jo værre bliver det. De største syndere er dem fra USA. Men det vil nok falde nogen for brystet med et slogan som: "Stop klimaforandringerne - dræb en amerikaner!" Og så lige en pudsig information: Udledningen af CO2 fra hele verdens transportsektor (biler, fly, skibe, tog osv.) er mindre end udledningen af CO2 fra hele verdens samlede husdyravl. Så tag nu cyklen og bliv vegetar!

Nummer to på min liste over farlige ting må være terrorisme. For ca. 15 år siden besluttede Danmark at gå i krig i Irak. Fjenden var Saddam Hussein og hans masseødelæggelsesvåben. Vores gode venskab med USA tvang os nærmest til at hoppe med på den galej. Men da Saddam Hussein var slået ihjel og ingen af de farlige våben blev fundet - ja så brød fanden for alvor løs og har været det lige siden. Når man hugger hovedet af en drage, vokser der tre nye hoveder ud og så fremdeles - en halsløs gerning, der siden har medført ufred, borgerkrige og en massiv flygtningestrøm fra hele det mellemøstlige område.

Hele denne vanskelige mission startede med, at to højhuse i New York sank i grus - forårsaget af et par flyvende terrorister. Straks måtte også Danmark byde ind med at bekæmpe terroristrederne i Mellemøsten. 30.000 danske soldater har været i krig, ca. 50 blev sendt hjem i kister og et betydeligt antal blev lemlæstede og PTSD-ramte. I perioden 2000-2017 har terror i Europa kostet ca. 1000 civile dødsfald. Har vores soldater og andre landes styrker været med til at holde disse tal på det forholdsvis begrænsede niveau. Jeg tror desværre tværtimod. Og havde vi og andre vestlige lande holdt os væk fra det mellemøstlige område, havde vi nok heller ikke haft nær så stor en flygtningestrøm.

Jamen, det handlede jo også om at belære muslimerne om, at diktatur er noget gris, og at vestligt demokrati er den eneste saliggørende styreform. Tjah, hvordan er det så lige gået med det? Ikke specielt godt, tør vel siges. Og når vi nu er inde på krig og forsvarets ressourcer: Trump hidser gevaldigt over, at blandt andet Danmark bruger alt for få penge på militær. Vi skal op på mindst to pct. af BNP, forlanger han - der i øvrigt selv bruger ca. 3,3 pct. Hvorfor er der ingen i NATO, der prøver at foreslå, at det er ham, der burde sænke udgifterne til vesteuropæernes niveau?

Nej, for at holde os gode venner med Trump og hans kumpaner, så køber vi nogle dyre og moderne jetfly (i USA) for 30-40 mia. kr. Og her for nylig har regeringen så besluttet at indkøbe 50 missiler til 1 mia. kr. Nogle fede nytårsraketter til 20 mill. kroner - stykket. Nu er Danmark endelig på vej til at være et stærkt krigsførende land, så freden kan bevares her til lands.

Den sidste farlige ting på min top-tre-liste er naturligvis burkaforbuddet - undskyld, jeg mener selvfølgelig tildækningsforbuddet. Jamen er det da farligt? Kunne man spørge. Tjah, hvis man skal dømme ud fra brugte nyhedsminutter samt politiker- og journalistressourcer hen over sommeren, så kommer denne sag rigelig på højde med de to foregående emner. Det handler jo om - som lovforslaget blev begrundet med - at modvirke parallelsamfund. Undskyld mig, men normalt opererer man med parallelitet, når det handler om nogenlunde lige store og ensartede størrelser. Her bliver det nok voldsomt svært for de ca. 200 burka- og niqabklædte kvinder at hamle op med resten af Danmarks befolkning på 5,5 millioner.

En anden og langt mere skræmmende parallelitet pågår i det danske samfund. Og det er hele befolkningens holdning i almindelighed til problemerne med flygtninge, muslimer og integration. Her er befolkningen delt i to ca. lige store genstridige grupper - enten er man for eller også er man imod. På nærmeste hold er jeg blevet vidne til splittelse i min familie og blandt mine venner i disse spørgsmål. Tildækningsforbuddet har virkelig bragt ekstra fut på det bål - til ingen verdens nytte. For hvad rager det mig - havde jeg nær sagt. Jeg tror aldrig, jeg har mødt en eneste her på Langeland.

Her er fredeligt og stille.

Her er ingen larm og støj.

Jeg har sået kruspersille

Og et brev med pure løg.

Lad alverden slå for panden

Og bekæmpe spe med spot.

Jeg vil enes med hinanden

Og mig selv og ha det godt.

Halfdan Rasmussen

Modtagerens email *:
Din e-mail *: