!DOCTYPE html> Det er en meget høj pris - for så lille en gevinst | Debat | jv.dk

Det er en meget høj pris - for så lille en gevinst


Det er en meget høj pris - for så lille en gevinst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Læsebrev: Sønderborg Kommune mener, de gør hvad de kan for at beskytte byens borgere og hermed Kværs by mod de mange tunge transporter.

På trods af det anbefaler Niras stadig et cyklistforbud på dele af Søndertoft i Kværs, da man her vil føle sig særdeles utryg ved at være cyklist på denne strækning. Dette betyder, at flere husstande inkl. Præstegården afskærmes fra at cykle til og fra deres bolig.

Samtidig vælger man at lave indkørsel fra Gråstenvej og lader årligt 12.000 transporter køre igennem Felsted, hvilket ca. er en fordobling af den nuværende tunge trafik. Såfremt lastbilerne også skal retur, handler det om 24.000 lastbiler, der årligt kører gennem Felsted.

I konkrete tal betyder det, at samme mængde transporter vil køre gennem Gråsten, og den halve mængde gennem Kværs. Langt over halvdelen af biomassen vil komme fra Aabenraa Kommune, ifølge Niras' rapport. Kunne man forestille sig, at miljørapporten for biogasanlægget i Kliplev, der skal bearbejde 960.000 tons og placeret syv km fra Kværs, også har indregnet de samme landbrug som i Kværs?

Et biogasanlæg der årligt skal behandle 800.000 tons biomasse, kræver til og frakørsler af ca. 64.700 lastbiler, der tilsammen brænder mindst 800.000 liter diesel af.

Er dette prisen for Sønderborgs lovninger om at være co2 neutral 21 år foran resten af EU?

Hvorfor ødelægge så mange boliger og vores flotte landskab ved at opføre et industrianlæg, som regeringen ikke engang vil støtte mere.

Om biogas er det rigtige for klimaet, er tvivlsomt, men placeringen er i hvert fald ikke.

Det er en meget høj pris - for så lille en gevinst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce