Arrivas selvmål


Arrivas selvmål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Af chefredaktør Jørn Broch
Foto:Chresten Bergh
Dagens Leder. 

Selvfølgelig skal tog køre. En køreplan er ikke vejledende, den er et dokument, der er til at stole på. Sådan bør det være, og derfor er det helt urimeligt over for de mange mennesker, som baserer deres dagligdag på tog til tiden, at Arriva hen over sommeren har aflyst en række afgange. Eksempelvis hele ni afgange i morgentrafikken den 16. august.

Det er såmænd bøvlet i mange virksomheder at få ferieplanen til at gå op, men driften er altså nødt til at hænge sammen også i juli og august. Det gælder i alle virksomheder, butikker, produktionsvirksomheder - og det gælder altså også i Arriva. Man aflyser ikke bare togafgange. Nogen skal jo noget - også når andre holder ferie.

Arriva fortjener en tur forbi transportministeren oven på den sommer, selskabet har budt kunderne - og skatteyderne. Selskabet skylder en forklaring og bør aftvinges et løfte om, at den type ferieplanlægning ikke gentager sig.

Arrivas sommer er en skuffelse. Selskabet har været på det danske togmarked, siden det i 2003 vandt danmarkshistoriens første togudbud. Starten var lidt hård, men siden er selskabet i den grad kommet efter det, og Arriva har således udfordret de gamle statsbaner, DSB. Man har ganske enkelt været bedre til tog til tiden end den gamle mastodont, og er som sådan et godt eksempel på, at gamle monopoler har godt af konkurrence. Den kommer brugerne til gavn.

Vi står foran et nyt togudbud. Den midt- og vestjyske togtrafik skal i 2020 atter konkurrenceudsættes, og der er heldigvis politisk opbakning til at udbyde endnu flere strækninger rundt om i landet. Det er godt, og selv om Arriva med sit sommerselvmål givet vil give modstandere af udlicitering ny kampkraft, er det blot at holde fast i den ambition. Af hensyn til bedst mulig togdrift for pengene.

Arriva er ikke perfekt. Det vidner sommerens pendlertrængsler i den grad om. Men Arriva har sat DSB under et fortjent pres for at løfte sin service. Det pres er der brug for. Og mere af det. Så lad os endelig få flere strækninger i udbud. Selvfølgelig med krav om at alle operatørers køreplaner skal være til at stole på. Også om sommeren.

Arriva fortjener en tur forbi transportministeren oven på den sommer, selskabet har budt kunderne - og skatteyderne. Selskabet skylder en forklaring og bør aftvinges et løfte om, at den type ferieplanlægning ikke gentager sig

Arrivas selvmål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce