Metrobyggeri trues af ekstraregning


Metrobyggeri trues af ekstraregning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Endnu før gravemaskinerne er kørt i stilling, risikerer den københavnske Cityring at overskride budgettet med tre milliarder kroner. Skatteyderne skal betale.

Prisen på byggeriet af den københavnske Cityring, der skal stå færdig i 2018, bliver væsentligt dyrere end metroselskabet har budgetteret med. Det skriver Berlingske Tidende.

Selskabet har budgetteret med en samlet pris, inklusive tog, skinner, signal- og informationssystemer, på 18,1 milliard kroner. Men projektet risikerer at blive tre milliarder dyrere.

Advarslen fremsættes efter de netop afholdte licitationer på anlægsentrepriserne.

11. maj kom tre entreprenørkonsortier med bud på henholdsvis 15,2, 15,4 og 16,1 milliard kroner for selve entreprenørarbejdet, skriver avisen.

Hertil kommer udgifter til metrotog, som kun italienske Ansaldo TS har budt på.

Trafikforsker og professor på det britiske Oxford University Bent Flyvbjerg, siger, at det er almindeligt, at budgettet på store projekter skrider i forbindelse med licitation og tilbud.

Han mener ikke, at det behøver at være et problem, hvis der er afsat tilstrækkelige reserver i budgettet.

- Men i sidste ende er det skatteyderne, der garanterer for metroen. Historisk set har ledelsen for metroen været fuldstændig kolde over for de mange budgetstigninger, som har plaget det tidligere metrobyggeri. De har altid kunnet gå til politikerne og få flere penge, siger professor Bent Flyvbjerg.

- Man kan frygte, at ledelsen er blevet så vant til denne uøkonomiske adfærd, at de blot fortsætter den for Cityringen.

Metrobyggeri trues af ekstraregning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce