Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Landdistriktsråd vil trække turister ud af Billund

Fodboldgolf i Filskov kunne være en turistattraktion. Arkivfoto: Joan Anette Karlsen

Landdistriktsråd vil trække turister ud af Billund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad gør Billund Kommune for turisterne, og er det nok og rigtigt? Således vil spørgsmålene lyde til et vælgermøde på mandag i Hejnsvig. Professor tror ikke på kommunal støtte, men på stærke, lokale ildsjæle.

Billund Kommune: Turismepolitik i både by og på land. Det er ønsket og oplægget fra Johan Andersen, formand for Billund Landdistriktsråd, der på mandag er vært ved et vælgermøde i Hejnsvig.

- Vi vil gerne sætte fokus på, hvad kommunen gør, og om det er nok og det rigtige, siger Johan Andersen, der gerne vil have de mange turister, der hvert år kommer til Billund, spredt lidt mere ud i kommunen.

- Jeg tror, der er et overskud at hente, siger Johan Andersen, der understreger, at han ikke er kyndig indenfor turistområdet.

- De store turistaktører markedsfører sig selv. Det kan vi ikke, og derfor må kommunen beslutte, hvordan ressourcerne skal fordeles.

Der er én ting, vi kan være sikre på, og det er, at de nuværende store aktører vil holde på business og øge business. Om det hjælper at prikke til de store, ved jeg ikke, men historisk er Lego jo kendt for en aktør i lokalområdet, der gerne vil lokalbefolkningen.
 
Turisme i landsbyer
Anne-Mette Hjalager holder ildsjæleværksted i Vorbasse Idrætscenter den 24. oktober mellem 17 og 20.30. Temaet er, hvordan vi kan drage nytte af nærhed til en turismemagnet. Der vil både være oplæg og gruppearbejde på workshoppen.

Pakkeoplevelser

Professor Anne-Mette Hjalager, Center for Turisme, Innovation og Kultur og Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved Syddansk Universitet, ser det ikke som ligetil at få turisterne ud på landet.

- Turismen er domineret af Lego, og sådan er det. Som lille aktør kan man derfor tænke sig ind måske som underleverandør eller ved billigere tilbud, siger Anna-Mette Hjalager, der mener, at "det at have lidt mere" ikke nødvendigvis betyder, at folk bliver en dag længere.

- Den måde, de store aktører sælger på, er pakkeorienteret. Det er forretningsmodellen, at man kradser det hele ind til sig selv, og det er meget logisk, og der er ikke noget forkert i det, forklarer Anne-Mette Hjalager, der ikke tror på, at de store aktører vil henvise til en dejlig middag i Filskov med urter plukket på heden.

Om kommunale penge til markedsføring vil hjælpe?

- Man skal ikke tro, at man ved at markedsføre et å-løb kan få tingene til at ske af sig selv. Se bare, hvordan Legoland og Lalandia markedsfører sig - gennem færgeselskaber og i store samarbejder. Dem, der skal trække læsset, er lokale ildsjæle. Måske skal de forsøge at komme ind hos de store med is eller en hjemmelavet brombærmarmelade, selvom også det kan blive op ad bakke.

Vælgermøde
Billund Landdistriktsråd inviterer til vælgermøde i Bakkehallen i Hejnsvig mandag den 2. oktober fra klokken 19-21.30.Temaerne vil alle handle om landdistrikterne: Turisme, transport og byfornyelse.