Læserbrev. Øget centralisering af de borgernære funktioner


Læserbrev. Øget centralisering af de borgernære funktioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billund. 

Kirsten Vagtholm har haft et godt læserbrev om de tanker, som unge- og kulturudvalget skal behandle på mødet den 21. august.

Jeg er enig i Kirstens betragtninger.

Derfor har jeg også læst det cirka 75 sider lange baggrundsmateriale, som udvalg og efterfølgende byråd skal tage stilling ud fra.

Problemerne i Borgerservice i Grindsted og i Billund, samt i Information, Telefoni og Digitalisering på Rådhusregi er åbenbare - MEN løsningsforslagene med nedlæggelse af Borgerservice både i Magion og i Billund er IKKE svaret på ret mange af problemerne.

Men alle de nævnte problemer med Borgerservice i både Magion og på biblioteket i Billund kan løses med væsentligt mindre fysiske og økonomiske indgreb, end den foreslåede løsning med at lægge det hele i et allerede overfyldt rådhus. Et rådhus, som absolut ikke får særlig mange roser med på vejen i løsningen af de nuværende opgaver med Information, Reception og nuværende koordinering med de forskellige afdelinger på Rådhuset.

Jeg kan være bange for, at troen på at "større enheder er løsningen" har fået grobund i ledelsen og hos nogle politikere. Dette på trods af en stribe af negative erfaringer på landsplan (uden i øvrigt at sammenligne størrelsen på problemerne).

Konkret vil en gennemførelse som den foreslåede betyde, at Billund med sit hastigt voksende erhvervsliv, med sin fortsatte store tilflytning af borgere fra nær og fjern og med sin helt centrale position i kommunens ve og vel blive hæmmet på grund af centralistiske tanker på Rådhuset.

Så har jeg endda ikke nævnt alle de borgere i Billund og omegn, som med en flytning af Borgerservice vil få tilføjet en række problemer i deres kommunikation med "det offentlige". Særligt ældre borgere fra Billund området vil få unødvendigt store problemer i den nødvendige kontakt, herunder særligt transport-problemer.

Derfor vil jeg foreslå byrådet at vælge en løsning, hvor administrationen af kommunens telefoni lægges på Rådhuset, og faciliteterne til Borgerservice i Magion og i Billund ændres ud fra de opmærksomhedspunkter, som er nævnt i materialet vedr. punktet på dagsordenen. Det er der fornuft og nærhed i.

Læserbrev. Øget centralisering af de borgernære funktioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce