Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kristoffer skal bringe Sun-Air i nye luftlag

Selv om Kristoffer Sundbergs himmel altid er blå, kan familien bestående af Fiona, tre år, Amelia, syv år, og Christina Holde holde den 33-årige lyftkaptajn på jorden. Foto: Flemming Larsen

Kristoffer skal bringe Sun-Air i nye luftlag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejlenseren Kristoffer Sundberg, 33 år, har efter et vellykket generationsskifte siddet i direktørstolen i halvandet år. Det privatejede luftfartsselskab holder denne uge 40 års jubilæum og indvier nyt domicil.

Billund: - Min far, Niels, har efterhånden vænnet sig til tanken om kun at være anden styrmand.

Ordene om luftkaptajn Niels Sundberg bliver sagt med et drenget smil på læben af sønnen Kristoffer Sundberg. Han satte sig for halvandet år siden i direktørstolen i det privatejede luftfartsselskab Sun Air i Billund, der senere i denne måned markerer selskabets 40 års jubilæum samtidig med, at man indvier selskabets nye hovedsæde.

Med fire årtier med overskud, en flyflåde på 25 fly, rute- og charterflyvning og ad hoc-flyvningen er Kristoffer Sundberg sammen med medarbejderstaben klar til at bringe Sun-Air i nye luftlag.

Født til at flyve

Som søn af Niels og Gunhild Sundberg har vejlenseren fløjet, siden han var barn. Således var han blot to år, da han første gang sad i et cockpit.

Men selv om han er chefens søn, er der aldrig blevet gjort forskel.

- Jeg vaskede flyene og sørgede også for, at der kom mad ombord på flyene før afgange. Og når jeg fløj som steward, blev jeg af stewardesserne sat til at lave kaffe.

- Så selv om jeg i dag sidder i cockpittet, respekterer jeg det store stykke arbejde, der bliver udført i kabinen, og det arbejde, der er gået forud, inden flyet letter, siger Kristoffer Sundberg. Det var, mens han som barn fløj rundt i Europa med sin far, han fandt ud, at tilværelsen som pilot var drengedrømmen for ham. Derfor flyttede han som ung tre år til Johannesburg, hvor han brugte 550.000 kroner på at uddanne sig til anden styrmand.

- Når jeg rejste til Sydafrika for at uddanne mig, var det også, fordi det ikke skulle hedde sig, at der blev gjort forskel, fordi jeg var chefens søn. Og så var opholdet i Sydafrika også med til at gøre mig selvstændig, husker Kristoffer Sundberg.

Efter endt uddannelse i Sydafrika kom han hjem til Billund og Sun-Air of Scandinavia.

Her tog han en uddannelse som steward.

I 2007 blev han kaptajn, og et par år senere lagde han sig i jetstrømmen af sin far, da han fløj den første tur for sit eget flyselskab JoinJet.

- Jeg er aldrig blevet presset af min far til at skulle være pilot. Jeg elsker at flyve, men det kan også blive rutine, hvis man kun skal flyve mellem eksempelvis Billund og London City.

- JoinJet er Sun-Air of Scandinavias charterselskab. Det blev stiftet, fordi jeg ønskede at leve drengedrømmen helt ud, og fordi jeg ville have mit eget, siger Kristoffer Sundberg.

Det var dog sammen med faren, der blev investeret i det første jetfly i JoinJet. En sortmalet Hawker 800 med brændstofsbesparende winglets, der er vingespidser, som peger opad, og som er med til at spare på den dyre flybrændstof.

Solgte sin fars fly

Unge Sundberg stiftede dengang også et andet firma, The Airplane Fly.

- Jeg ønskede et bedre fly end det lille etmotors fly, jeg fik lov til at flyve i. Så jeg undersøgte markedet, og det lykkedes mig at få det solgt.

- Det næste fly, et tomotors fly, blev solgt til Charlie Chaplins søn, Christopher. Og siden har jeg handlet mange mindre fly og flere businessfly, både Hawker, Dassault Flacon og Bombardier-fly, smiler unge Sundberg, mens han tænker tilbage på handlen med Christopher Chaplin.

- Flyet, jeg solgte, var min fars yndlingsfly, og jeg havde ikke fortalt ham det, før handlen var en realitet, siger Kristoffer Sundberg.

Det er også på denne måde, indehaveren af JoinJet har bygget selskabets flyflåde op.

- I dag råder vi som nævnt over 25 fly. 17 rutefly af mærket Dornier, tre Hawker 4000, to Hawker 800 og to Hawker 400.

- Udover ruteflyvning er en stor del af forretningen foruden charterflyvning såkaldt ad hoc-flyvning. Blandt andet ambulanceflyvning, som vi flyver for kunder som SOS og Falck, forklarer Kristoffer Sundberg.

Sikker strategi

Selv om den unge kaptajn har lært meget af sin far, erkender han, at han ikke har samme tankegang og filosofi, som ham.

- Det første halvandet år er gået med at finde min egen strategi; at finde den vej, vi skal flyve i fremtiden. Og jeg er først ved at lande nu, siger Kristoffer Sundberg, der udover Sun Air og JoinJet sidder i chefstolen for Sun Air Teknik.

Sidstnævnte selskab står for vedligeholdelsen af egne og andres fly. Privat bor Kristoffer Sundberg sammen sin Christina, som han har døtrene Amelia på syv år og Fiona på tre år sammen med.

Kristoffer skal bringe Sun-Air i nye luftlag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.