Direktør om Legos udfordringer: - Der er ingen snuptagsløsning tilbage til vækst

Niels B. Christiansen har været administrerende direktør i Lego siden 1. oktober 2017. Foto: Martin Ravn

Direktør om Legos udfordringer: - Der er ingen snuptagsløsning tilbage til vækst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lego-direktør Niels B. Christiansen er opmuntret over Legos udvikling i 2018. Salget er fastholdt, selvom året indtil videre har budt på både faldende valutakurser og lukning af en stor legetøjsforhandler.

Billund: 2018 bliver et stabiliseringsår, men Lego er på rette spor.

Sådan lyder det fra Niels B. Christiansen, administrerende direktør i Lego oven på halvårsregnskabet.

- 2018 handler om at stabilisere virksomheden og at bygge et fundament for langsigtet, bæredygtig vækst. Vi er på sporet med de planer, siger Niels B. Christiansen.

Selvom regnskabet i danske kroner viser et stort fald i overskuddet på 10 procent til tre milliarder kroner og et fald i omsætningen på fem procent til 14,3 milliarder kroner, opmuntrer regnskabet Lego-direktøren. Det kan måske undre, men det skyldes, at faldet i høj grad er begrundet i, at USA er Legos største marked, og den amerikanske dollar er faldet med 10 procent siden 1. halvår 2017. Hvis man bort fra den påvirkning, som valutakurser har på regnskabet, ville Lego være kommet ud med en omsætning på præcist samme niveau som 1. halvår 2017, og med et driftoverskud, der var steget.

- Det er den måde, der mest præcist afspejler vores præstation. Det er sådan, vi selv sætter mål, og det er sådan, vi selv måler vores præstation. Vi er her for at få Lego-produkter ud i hænderne på flere kunder verden over, vi er her ikke for at kontrollere valutakurser. Så at kigge på regnskabet i faste valutaer, er den bedste sammenligning, og den som faktisk viser, hvordan den underliggende forretning i Lego har udviklet sig, siger Niels B. Christiansen.

Påvirket af lukning

Mens omsætningen er steget en smule i Europa og steget med tocifret vækst i Kina, er omsætningen faldet en smule i USA. Resultatet er kommet i et år, hvor en af de store Lego-forhandlere, Toys R Us, er lukket i USA, England og Australien. Direktøren mener, det er hypotetisk at diskutere, hvad det ville have betydet for Lego, hvis legetøjskæden ikke var lukket, men han glæder sig over, at lukningen tilsyneladende ikke har haft den store påvirkning på salget.

- Vi har været i stand til at komme ud til kunderne mere gennem andre forhandlere og nethandel, og på den måde ender vi kun med et lille fald på trods af lukningen. Det er meget positivt, siger Niels B. Christiansen.

Ingen overnaturlig vækst

Man kommer ikke igen til at se Lego have en galoperende tocifret vækst, som nogle af de senere år har budt på. Det var ifølge Niels B. Christiansen en overnaturlig vækst, og det er ikke målet. En direkte målsætning for 2018 kan man dog ikke få ud af direktøren, der heller ikke vil sætte år på for, hvornår Lego er tilbage på vækstsporet.

- Der er ingen snuptagsløsning tilbage til vækst. Vi har haft den udvikling i år, som vi havde planlagt, så vi er på sporet. Det kommer til at tage tid, men at vende tilbage til bæredygtig vækst er vores mål, og vi foretager de nødvendige investering for at opfylde det, siger Niels B. Christiansen.

Direktør om Legos udfordringer: - Der er ingen snuptagsløsning tilbage til vækst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce