Styr på afgifter for elbiler giver ro på markedet

En Tesla Model S. vil i 75 D versionen til 827.000 kr. undgå en prisstigning på omkring 130.000 kr. Foto: Tesla

Styr på afgifter for elbiler giver ro på markedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aftalen om at fastholde afgifterne på visse elbiler giver stabilt marked.

Små justeringer. Det er det foreløbige resultat af, at Folketinget har vedtaget at fastholde afgifterne på elbilerne, så de ikke stiger yderligere. Lovforslaget, der udskyder indfasningen af afgifter på elbiler og plug-in-hybridbiler, er vedtaget i Folketinget.

Rent praktisk fortsætter elbilerne i 2019 med en afgift som i 2018 på 20 procent. Men bundfradraget er større, og det er dette bundfradrag, som i praksis betyder, at der ikke skal betales registreringsafgift på elbiler, der koster op til 400.000 kroner.

Det viser en gennemgang af konsekvenserne, som De Danske Bilimportører har lavet.

Det er elbiler fra omkring 300.000 kroner og op til 400.000 kroner, som vil undgå stigninger på 7000-15.000 kroner - det kan for eksempel være Hyundai Kona Electric med det dyreste Premium-udstyr, der koster 350.000 kroner, mens de billigere som Renault Zoe til 254.000 kroner vil være uberørt.

En Tesla Model S 75D til 827.000 kroner undgår en stigning på omkring 130.000 kroner.

De nye regler
Elbiler til under 400.000 kroner skal ikke betale registreringsafgift i 2019 og 2020. Efter 2020 indfases registreringsafgiften for disse elbiler, så de gradvist skal betale mere i registreringsafgift frem til 2023, hvor afgiften skal gælde fuldt.Rent praktisk fortsætter elbilerne i 2019 med en afgift som i 2018 på 20 procent. Men bundfradraget er større. Der indføres i 2019 et bundfradrag på 40.000 kroner og i 2020 på 77.500 kroner. Det er dette bundfradrag, som i praksis betyder, at der ikke skal betales registreringsafgift på elbiler, der koster op til 400.000 kroner.Sådan indfases registreringsafgiften20 procent i 2019, procent i 2020, 65 procent i 2021, 90 procent i 2022 og 100 procent i 2023 og frem.

For at fremme salget af små og mellemstore elbiler og plug-in-hybrider er der indført et nyt og midlertidigt fradrag på 1700 kroner pr. kWh, dog højst 45 kWh i 2017-21.

Det er elbiler fra omkring 300.000 kroner og op til 400.000 kroner, som vil undgå stigninger på 7000-15.000 kroner. Billigere modeller berøres ikke.

En Tesla Model S 75 D til 827.000 kroner undgår en stigning på omkring 130.000 kroner.

Kilde: FDM og De Danske Bilimportører/FDEL
En Renault Zoe, der starter fra omkring 254.000 kr., er uændret i pris. Foto: Renault
En Renault Zoe, der starter fra omkring 254.000 kr., er uændret i pris. Foto: Renault

Mange kunder venter

Umiddelbart efter vedtagelsen kort før jul meldte Tesla også priserne ud på den nye Model 3, som koster fra 465.000 kroner for long range-modellen med en rækkevidde på 544 kilometer.

Kia er på vej med såvel e-Niro som den nye e-Soul. Hos den danske Kia-importører noterer pressechef, Lene Mejdahl Iversen, at der nu er kommet mere ro på. Priserne på de to modeller, der kommer i løbet af foråret, er dog endnu ikke klar. Det er uvist, hvor stor en kvote som kommer til Danmark, da blandt andet det norske marked aftager meget.

- Jeg tror ikke, at vi ville have solgt færre elbiler, selv om afgifterne var steget. Der er rigtig mange kunder derude, som er klar og venter. Men for os er det rart, at der nu kommer ro omkring afgifterne. Lige så snart man begynder at snakke om afgifterne, sker der ingenting, siger Lene Mejdahl Iversen.

En Model som Hyundai Kona Electric Premium til omkring 350.000 kr. undgår en prisstigning på 10.000-15.000 kr. Foto: Hyundai
En Model som Hyundai Kona Electric Premium til omkring 350.000 kr. undgår en prisstigning på 10.000-15.000 kr. Foto: Hyundai
Foto: ULI_SONNTAG

Blandet modtagelse

Martin Messer Thomsen, der er formand for interesseorganisationen Forenede Danske Elbilister er blandet i sin modtagelse af aftalen.

- Det er et skridt i den rigtige retning. Men vi mangler tilskud til opsætning af ladestandere, både til private, kommuner og virksomheder. Og så håber jeg, at der bliver lavet om på registreringsafgiften for elbiler, når den kommission, som regeringen har nedsat, forventes at komme med et resultat i 2020, siger han og fortsætter:

- Det giver en lille smule ro de næste to år. Det er ikke så dårligt, men det er ikke en så god aftale, som der findes i andre lande.

Morten Messer Thomsen peger på, at aftalen indebærer, at de dyrere elbiler over 400.000 kroner i alle tilfælde vil stige i 2020. Så det kan være en god idé at købe sin elbil i år, hvis man går efter en dyrere model. Han tør dog ikke sætte et tal på, hvor meget de vil stige.

Afventer de næste år

Hos De Danske Bilimportører er modtagelsen også noget blandet.

- Vi er glade for, at et bredt flertal har valgt at udskyde forhøjelsen af registreringsafgiften på elbiler og plug-in-hybridbiler, for det skaber ro her og nu. Det betyder, at danskerne kan være trygge ved at købe de grønne biler de næste par år uden at skulle frygte, at afgifterne stiger, siger Gunni Mikkelsen, der er direktør hos De Danske Bilimportører og fortsætter:

- Vi er også positive over, at man har valgt at forhøje fradraget, så alle elbiler bliver lidt billigere, og biler op til cirka 400.000 kroner bliver nærmest fri for afgifter, da der allerede fra 2019 begynder at komme flere modeller på markedet. Vi havde naturligvis håbet på en mere ambitiøs aftale, men nu afventer vi den kommende kommissions arbejde, da Danmark har behov for en solid, langsigtet plan for fremtidens biler. Det arbejde bidrager vi meget gerne til.

Kan planlægge

Hos Tesla har man da også netop afventet slutbehandlingen af fastholdelsen af afgifterne, før priserne for Model 3 blev meldt ud.

- Nu har vi mere langsigtede forhold at planlægge efter, siger Maria Lantz, som er pressechef hos Tesla.

Hun ser store muligheder for Model 3, der er mere overkommelig for mange danskere end den dyrere Model 3, selv om den stadig er i den dyrere ende.

- Danskerne er interesseret i at køre bæredygtigt, og Danmark er godt dækket med ladestandere, siger hun.

Med i afgiftspakken er et højere grundfradrag, som betyder at visse plug-in-hybridmodeller falder i pris.

Styr på afgifter for elbiler giver ro på markedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce