Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Opel genopliver kultmærke

Opel Insignia GSi kendes forfra på de store luftindtag.

Opel genopliver kultmærke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Insignia-topmodel hedder GSi til efternavn.

Forkortelsen GSi er tilbage - i form af den nye Opel Insignia GSi. Tidligere var betegnelsen, der står for Grand Sport Injection, kendt som de mest sportslige versioner af Manta, Kadett og Astra, men nu altså også på den nye Insignia-køremaskine, der skal signalere overlegen kraft og vejgreb, mens designet mere skal signalere eksklusiv fire-personers coupé og gerne få folk til at tro, at det snarere er en ny BMW.

Bilen får en 2,0 turbomotor med 260 hk, og det er færre end den tidligere Insignia OPC, der ydede hele 325 hk. Men takket være en vægt, der er 160 kg lettere, skulle den være væsentligt hurtigere rundt på den legendariske Nürburgring, hvis man kommer på de kanter. Vi gætter dog på, at en GSi ikke vil kunne følge den kraftigere OPC i en rå accelerationsduel. Fabrikken har indtil videre ikke oplyst noget om topfart eller accelerationstider på vognen, der også kommer i en dieselversion, sandsynligvis med omkring 200 hk.

Internationale medier spekulerer dog i, at Insignia GSi blot er en foreløbig topmodel, indtil den mere hardcore OPC ser dagens lys.

Visuelt lokker Insignia GSi med store luftindtag foran, integrerede udstødningsrør bagtil og en spoiler, der hjælper til at trykke bagakslen mod vejen. Lædersæderne er designet af Opel selv specifikt til GSi, og i kabinen finder man et fladbundet læderrat, skiftegreb til den otte-trins automatgearkasse bag rattet og aluminiums-pedalsæt. Justerbar undervogn med mulighed for at vælge "competition mode" til banekørsel, 20" letmetalhjul med Michelin Pilot Sport 4 S-dæk og firestemplede bremsekalibre fra Brembo med en skivediameter på 345 mm er standardudstyr på GSi.

Prisen på det danske marked er endnu ikke fastlagt, men den ventes til Danmark i begyndelsen af 2018.

GSi-mærket havde sin storhedstid i midten af 1980erne, især da Opel lancerede Kadett GSi med hele 150 hk, hvilket gjorde den til en direkte konkurrent til f.eks. Ford Escort RS Turbo og VW Golf GTI 16V.

 

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark