Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den koreanske GTI, som vil ind fra kulden

Modellen er den første i Hyundais sportslige N-afdeling, der har testcenter ved den berømte Nürburgring i Tyskland.

Den koreanske GTI, som vil ind fra kulden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hyundai er klar med sin første GTI. Det første møde med Hyundai i30 N viser, at Hyundai mener det seriøst, når de vil ind på markedet for sjove biler og blandt andet tage kampen op med Volkswagen Golf GTI.

Hyundai/Kia har store ambitioner om at blive blandt verdens allerstørste producenter af biler. Det kræver et produkt i alle klasser og ikke mindst biler, der taler til følelserne frem for fornuften. Derfor har Hyundai skabt et helt nyt såkaldt sub-brand, som man kalder N. Bogstavet står for de to racerbaner Nürburgring og Namyang, hvor bilernes opsætning er blevet finpudset. Målet med N-modellerne er, at deres sportslige opsætning skal smitte af på de mere almindelige modeller.

Hos Kia gør man noget helt andet med den lange gran tourismo Stinger, som også er aktuel netop nu. Begge biler har et formål, nemlig at kaste glans over mærkerne og sætte en fed streg under, at Hyundai og Kia sagtens kan måle sig med konkurrenterne.

 

Fakta
Hyundai I30 N Performance 275 HKPris: 469.995 kr. I30 N fra: 399.995 kr.

Forbrug: 14,2 km/l, EU-snit

CO2 per km: 159 g

Motor: 2,0 benzinmotor med turbo

Hk: 275/6.000 o/min.

Nm: 353/1.400 o/min.

0-100 km/t.: 6,1 sek.

Topfart: 250 km/t.

Grundigt arbejde

I en GTI-klasse, hvor VW Golf og Ford har sat dagsordenen i mange år, ved Hyundai godt, at skal man gøre sig gældende her, ja, så skal produktet være gennemarbejdet, og det præger den nye Hyundai i30 N. Bag arbejdet med at skabe den koreanske GTI står Albert Biermann, der har en lang karriere bag sig som ansvarlig for køredynamikken i BMW's mest sportslige biler. Hyundai i30 N er den første bil, som bærer hans erfaringer og holdning til, hvordan en GTI skal skrues sammen. Målet har været at skabe en bil, der føles god i hænderne på chauffører, der IKKE er professionelle.

- Bilen skal opleves som tryg og være nem at forstå på grænsen. Det er den oplevelse, som vi bevidst er gået efter, frem for en bil, der er lidt hurtigere, men som er svær at kontrollere for almindelige chauffører, forklarer han, mens han nærmest bolt for bolt gennemgår, hvordan bilen er sat sammen.

 

To versioner

Kræfterne kommer fra en 2,0-liters motor, som i standardversionen yder 250 hk, og desuden kan bilen leveres som en performance-version med 275 hk. I første omgang leveres bilen udelukkende med sekstrins manuelt gear, men mon ikke der kommer en automatgearkasse senere?

Uanset motorvalg er præstationerne godkendt. Grundmodellen bruger 6,4 sek. til 100 km/ t., mens performance-udgaven gør det på 6,1 sek. Undervognen i performance-udgaven er med elektronisk undervogn med fem køreindstillinger, og bilen byder på masser af avanceret teknik. Et godt eksempel er automatisk mellemgas ved nedgearinger. Jo, den er god nok. Det øjeblik, du gearer ned, får motoren lige de omdrejninger, der passer til det gear, du manuelt lægger ind.

Det virker overbevisende og understreger den humor, der også er i designet af Hyundais første N-model. Det tredje bremselys bag på bilen er eksempelvis trekantet, og i det hele taget rammer designet plet. N er ikke en overdrevet spoilerbil som en småkikset Honda Civic, men i bund og grund en i30, der har fået små sportslige detaljer, og som kan bestilles i en fræk lys blå farve. Hverken mere eller mindre en lidt underspillet bil, som man kan være bekendt at køre i til daglig.

Indtrykket af bilen på katastrofalt hullede veje er en meget fast opsætning, der grænser til at være lidt for hård til daglig brug, men på bane imponerer bilen med god balance og en neutral opførsel.

Priserne er også i fornuftig balance i forhold til konkurrenterne. En basisversion med 250 hk koster fra 399.995 kr., og det er 20.000 kr. billigere end klassikeren Volkswagen Golf GTI, der starter ved 420.000 kr. med 230 hk. En anden konkurrent, Seat Leon Cupra, koster også 420.000 kr., men har altså hele 300 hk at gøre godt med, og set i det lys er prisen for en i30 N måske lige i overkanten. Den ekstra kraftige model med 275 hk står til 469.995 kr.

Interiøret er ikke afgørende anderledes end det, vi kender fra i30, men det er tilsat et super lækkert læderrat, sportssæder og en del pynt, som får kabinen til at virke noget mere lækker end ellers. Men køreegenskaberne er det mest interessante ved nyheden, for ingeniørerne med Alfred Biermann i spidsen har formået at transformere en ellers tilforladelig Hyundai til en fed køremaskine, der efter det første indtryk at dømme ikke står tilbage for konkurrenterne.

 

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark