Danskerne køber fortsat masser af dieselbiler

Citroën C3 er også højt placeret på top-10-listen over de modeller, der sælges med dieselmotor i stort tal. Foto: Citroën

Danskerne køber fortsat masser af dieselbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På trods miljødebat og kritisk lys på diesel køber danskerne fortsat biler med dieselmotorer. Det er især tilbud fra Peugeot og Citroën, som er med til at trække salget op.

Selv om der har været stor debat om partikelforurening, VW's dieselgate, politisk rumlen om forbud mod dieselbiler i byerne og omkring motorer, der bliver ødelagt af kørselsmønstre med korte ture, sælger biler med dieselmotorer alligevel stadig godt. Det sker på trods, at mange danskere egentlig siger, at de ikke vil købe en dieselbil.

En undersøgelse fra Bilbranchen under DI viser, at mens godt hver tredje mulige bilkøber i slutningen af 2015 sagde, at de ville vælge en dieselmotor i deres næste bil, var det i slutningen af 2017 kun 15 pct., altså det halve. Men salgstallene viser ironisk nok, at dieselbilerne holder skansen på omkring en tredjedel af det samlede salg af nye biler, dog med et dyk, da diskussionen om dieselgate bølgede i efteråret 2015 og ved omlægningerne af afgifter sidste efterår, mens interessen for de brugte dieselbiler har været usvækket i sammen periode. Der er flere forklaringer.

- Mange har været påvirkede af debatten omkring dieselmotorer. Men når de så kommer ind hos bilforhandleren og får fakta, som viser, at en moderne bil med en Euro 6-dieselmotor er et både miljømæssigt og økonomisk forsvarligt valg, så vælger de dieselbilen, siger Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør for Bilbranchen under DI.

De helt moderne Euro 6-dieselmotorer, som lever op til nye skrappe krav, udgør således allerede en pæn andel af vognparken. Det er de ældre motorer fra Euro 5 og ned, som politikerne overvejer at dømme ude af de store europæiske byer.

Fakta
Hvert tredje kvartal spørger Voxmeter for Bilbranchen DI 3250 potentielle bilejere om, hvilken type brændstof, som de forventer deres næste bil, som købes eller leases, skal drives af. I første kvartal af 2015 forventede i underkanten af 30 pct., at deres næste bil skulle være med dieselmotor. Den andel dykkede fra efteråret 2015 til godt 15. pct. i slutningen af 2017.Andelen af dieselbiler ud af det samlede salg af personbiler lå for en fem-ti år siden på op mod 50 pct. Det har de seneste par år ligget på en tredjedel af salget med en let stigende tendens. Andelen af dieselbiler faldt i en periode svagt, da dieselgate for alvor rullede i efteråret 2015 og markant kortvarigt under de store afgiftsomlægninger sidste efterår.

Andelen af private, som vælger diesel var for en halv snes år siden på 40 pct. den faldt til godt 15 pct. i 2014 og er siden steget. Så det i fjor var små 25 pct. Der er især kampagne-modeller fra Peugeot og Citroën med dieselmotor, som er med til at trække salget op.

Kilde: Bilbranchen under DI

Mange dieselbiler med nye motorer

De helt moderne Euro 6-dieselmotorer, som lever op til nye skrappe krav, udgør allerede en pæn andel af vognparken. Det er de ældre motorer fra Euro 5 og ned, som politikerne overvejer at dømme ude af de store europæiske byer.

Andel af dieselbilparken:

Euro6: 20 pct.

Euro 5 a+b: 38 pct.

Euro 4: 23 pct.

Euro 3: 11 pct.

Euro 2: 2 pct.

Euro 1: 0,5 pct.

Andre: 4,0 pct.

Kilde: Bilbranchen under DI

Top-10-liste 2017

Biler til private med dieselmotor

1. Peugeot 208: 5939 stk. 2.

Peugeot 2008: 1889

3. Peugeot 308: 1359

4. Citroën C3: 1128

5. Citroën C4 Cactus: 990

6. Peugeot 3008: 873

7. Citroën C4: 725

8. Renault Clio: 702

9. Nissan Qashqai: 691

10. Ford Transit Custom Van: 519

Kilde: De Danske Bilimportører

Flere strømninger

Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat hos FDM, er enig:

- Der har været en noget firkantet debat omkring skadevirkningen af dieselbiler. Men som forbruger kan man godt slå koldt vand i blodet. En ny diesel er et godt bud på miljøvenlig transport, hvis man har et vist kørselsbehov, siger Torben Lund Kudsk.

Det er dog enkelte trækheste, som løber salget i gang. Således udgør dieselbiler fra Peugeot og Citroën halvdelen af salget, hvor modeller som Peugeot 208, Peugeot 308, Peugeot 2008, Citroën C3 og Citroën C4 Cactus trækker meget op, mens tyske alternativer som VW Polo og VW Golf, der ellers er også meget populære og tidligere solgte pænt med dieselmotor, nu stort set kun sælges med benzinmotor, hvilket dog ikke har forhindret mærket i at blive det mest solgte herhjemme.

Et marked som det danske er meget prisfølsomt, og hvis importørerne kan få gode tilbud hjem på biler med store udstyrspakker, og hvor dieselmotorer koster det samme som biler med benzinmotorer, satser de på det. Således er der solgt næsten 5900 Peugeot 208 med dieselmotor i fjor ud at et samlet 208-salg på 9800 biler. I år er der allerede solgt 1100 biler, og af dem var de 950 med dieselmotor.

Hanne Sørensen, der er pressechef hos Peugeot, mener, at der en klar forklaring:

- Vi har de biler, kunderne ønsker. Vi har moderne benzinmotorer på hylderne, men vi kan se, at kunderne vægter biler, der kører rigtig langt på literen, siger Hanne Sørensen.

Bag tallene gemmer der sig dog flere strømninger. Der er nemlig sket er kraftigt fald i andelen af dieselbiler i forhold til storhedstiden for fem-ti år siden, da hveranden bil ud af alle var dieseldrevet. Mens andelen af firmabiler med dieselmotorer er stabilt og stort, har der svinget mere for de private bilkøbere. Her var det for en halv snes år siden 40 pct. Det faldt til 15 pct. i 2014, men voksede altså, mens dieselgatedebatten bølgede, til næsten 25 pct. i fjor.

Hos PSA gør det især tilbuddet lokkende, når der er udsigt til lavere driftsudgifter og en afskrivning, der ifølge Jan Lang, som er analytiker ved Bilbasen, ikke er større end for benzinbiler. VW-koncernen satser til gengæld mere på TSI-benzinmotorerne som følge af dieselgate, hvor der blev snydt med, hvor rene dieselmotorerne var.

- Der er stort prisspænd mellem udgifterne til at køre benzin og diesel. Hvis prisen er den samme for bilen, er afskrivningen lavere, og det ser danskerne mere på end debatten om dieselmotorer og forurening, siger Jan Lang.

En forklaring er dog også, at Peugeot desuden har satset stærkt på privatleasing, hvor der helt naturligt har været leasing-pakker med især Peugeot 208 med dieselmotor.

Hybridbiler frem

Jan Lang kan se, at der også har været en usvækket interesse for de brugte dieselbiler. Efter den seneste afgiftsomlægning er der dog kommet en stigende interesse for at søge efter benzinbilerne, mens der også er kommet et mindre fald for dieselbilerne, og det afspejler sig også i brugtpriserne. Undersøgelsen om bilkøbernes forventninger viser også, at andelen, som forventer at ville købe en benzinbil, ligger relativt højt, mens en stigende gruppe har øje for hybridbilerne, hvor en el- og benzinmotor spiller sammen, og som er blevet mere attraktive efter de seneste afgiftsomlægninger, så det i slutningen af 2017 var omkring 15 pct., som godt kunne forestille sig en hybridbil.

Her ligger der formentlig mere realisme bag ønsker og reel handling, fordi hybridbilerne stormer frem på salgslisterne. Ligesom med diesel er det dog foreløbig få mærker, der driver hele møllen. Her er det Toyota, der især har stor succes med Yaris Hybrid. Mange nye modeller er dog på vej i de kommende år. Interessen for at købe en elbil er ganske beskeden og stabil, det er kun få pct. der går efter en sådan, hvilket direkte også afspejles i salget.

Danskerne køber fortsat masser af dieselbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce