Ni store brande koster kassen for sønderjysk forsikringsselskab

Den administrerende direktør hos Sønderjysk Forsikring, Frank Abel, kan konstatere, at ni store brande i november og december kostede på bundlinjen. Arkivfoto: Claus Thorsted

Ni store brande koster kassen for sønderjysk forsikringsselskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et usædvanligt stort antal brande har kostet på bundlinjen for Sønderjysk Forsikring.

Aabenraa: Et overskud på 81.000 kroner. Sådan lyder årets resultat for 2018 for Sønderjysk Forsikring, og det er ikke tilfredsstillende, da forsikringsselskabet landede et overskud på næsten 17 millioner kroner i 2017. Der er to årsager til, at millionoverskuddet er skrumpet så meget ind.

Forsikringsdriften gav et overskud på 2,5 millioner mod 8,9 millioner i 2017, og det skyldes et usædvanligt stort antal brande, der har kostet kassen.

- Ni store brande i november og december har kostet meget på bundlinjen. Det er usædvanligt med så mange brande på to måneder, men det er rent faktisk hele branchen, der har været ramt af flere brandskader, siger Frank Abel, der er administrerende direktør hos Sønderjysk Forsikring, der har hovedsæde i Aabenraa.

- Alle pile pegede ellers i den rigtige retning for forsikringsdriften, da vi opgjorde 3. kvartal 2018, men det billede ændrede sig i november og december, som blev præget af mange brandskader, fortsætter han.

Alle pile pegede ellers i den rigtige retning for forsikringsdriften, da vi opgjorde 3. kvartal 2018.
Frank Abel, administrerende direktør hos Sønderjysk Forsikring
Sønderjysk Forsikring
Sønderjysk Forsikring havde et overskud på 81.000 kroner i 2018. I 2017 lød overskuddet på knap 17 millioner kroner.Forsikringsdriften gav et overskud på 2,5 millioner kroner mod 8,9 millioner kroner i 2017.

Investeringsafkastet blev i 2018 på minus 6 millioner kroner mod et plus på over 14 millioner kroner i 2017.

Sønderjysk Forsikring fik i 2018 7000 nye kunder, mens der var en afgang på 3300 kunder.

7000 nye kunder

En del uro på de finansielle markeder i 2018 har også kostet en del på bundlinjen for Sønderjysk Forsikring. Det endte med et negativt investeringsafkast på minus 6 millioner kroner mod et plus på over 14 millioner kroner i 2017.

- Hele branchen har fået negative investeringsafkast, og set i forhold til vores samlede investeringsaktiver er der tale om mindre korrektioner, og vi kan også konstatere, at det tabte i 2018 indtil videre er vundet tilbage i starten af 2019, siger Frank Abel.

Af positive ting viser regnskabet for Sønderjysk Forsikring, at der har været en vækst på 10,8 procent i præmieindtægten. Det er et tegn på flere kunder.

- Vi har taget imod 7000 nye kunder i 2018, og det glæder os naturligvis at kunne byde så mange nye kunder velkomne. Der har været en afgang på 3300 kunder, men gennem de sidste år har vi haft en stigende netto-tilgang af kunder, og det er meget positivt, siger Frank Abel.

Samlet set er Frank Abel ikke i tvivl om den overordnende konklusion på regnskabet.

- Det er ikke et tilfredsstillende resultat, men vi har dog opnået et positivt resultat på trods af de mange brande, og så glæder vi os over de mange nye kunder, siger han.

Ni store brande koster kassen for sønderjysk forsikringsselskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce