Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tofterup med opsang: Vi mangler en plan for den kollektive trafik!

Grethe Tofterup - her i samtale med Frank Schmidt-Hansen (K) - mener, kommunen bør komme med en mere konkret tidsplan for, hvordan der skal arbejdes med den kollektive trafik. Arkivfoto: Hans Christian Gabelgaard

Tofterup med opsang: Vi mangler en plan for den kollektive trafik!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den socialdemokratiske byrådspolitiker Grethe Tofterup langede ved byrådsmødet tirsdag ud efter kommunens indsats for den kollektive trafik. Der mangler ambitioner og konkrete mål, mener hun.

Vejen Kommune: Kommunen er alt for uambitiøs, når det kommer til den kollektive trafik.

Det mener byrådspolitiker Grethe Tofterup (S), der ved tirsdagens byrådsmøde gav kommunens indsats på området en ordentlig bredside i anledning af, at principperne for den kollektive transport skulle vedtages.

- Godt nok kaldes det principper, men jeg har også set dem omtalt som en strategi. Og for mig er en strategi noget, der består af langsigtede mål og en plan for, hvordan vi når dem. På den måde kan en strategi sætte en retning. Men det, vi har på dagsordenen, har overhovedet ikke noget med strategi at gøre. Det er kun en status på, hvordan det foregår i dag, sagde Grethe Tofterup.

Og sådan, som det foregår i dag, er bestemt ikke noget at prale af, fortsatte byrådspolitikeren.

- Dem, der bor, hvor der er tog eller tilfældigvis kører en regional bus, de har mange afgange på hverdage, i weekender og i ferierne. Dem, der ikke gør, har kun et minimum af skolebusser, som kan få børnene i skole og hjem igen. Det er almindelig viden for os alle sammen, og den er ikke så rar, at det er nødvendigt ligefrem at præcisere dem og kalde dem principper. Som om det er noget, der skal gælde i fremtiden, sagde hun.

Fræhr: Ekstra bus til Glejbjerg er for dyr
Kommunens principper
Byrådet har godkendt følgende principper, der beskriver, hvad formålet er med den kommunale kollektive trafik:
  • Sikre alle skoleelever transport til distriktsskole og med maksimalt 60 minutters daglig samlet kørsel for 0.- 6. klasses elever. Det samme tilstræbes for eleverne fra 7. klasse og opefter.
  • Sikre alle elever transport til ungdomsuddannelse i Vejen by.
  • Sikre alle elever transport til én uddannelsesinstitution med HHX, HTX og STX (handelsskole, teknisk skole og gymnasium).
  • Sikre alle elever på en ungdomsuddannelse transport i form af FlexUng, når rutekørsel ikke køres.
  • Sikre alle borgere mulighed for transport i form af Flextur.


Der skal løbende være fokus på:
  • Udbredelse af kendskab til Kommunens kollektive trafik, så der sker en løbende forventningsafstemning.
  • Om enkelte afgrænsede geografiske områder kan have gavn af yderligere kørsel.
  • Nye alternative transportformer inden for rutekørsel, telekørsel, Flextur, bilisme - herunder samtænkning af systemerne osv.

De værste tilfælde

Hun havde på forhånd studeret afgangstiderne forskellige steder i kommunen og fremhævede de tilfælde, hun fandt værst. Blandt andet viser kommunens opgørelse, at de unge mennesker i Glejbjerg, der skal på gymnasium eller handelsskole i Vejen, skal med bus klokken 6.20 for at nå ind til første time, mens blandt andet dem i Føvling skal afsted 6.36, og dem i Lintrup skal afsted 6.38.

- Det er da klart, at de unge vælger Esbjerg eller Ribe, for der er forbindelsen bedre. Vores kommune fylder meget snart 12 år. Vejen er hovedbyen, og dertil er der cirka 28 kilometer fra Glejbjerg, 19 kilometer fra Føvling og cirka 26 kilometer fra Lintrup. Alligevel skal de unge mennesker med offentlig transport cirka halvanden time. Det giver ingen sammenhængskraft, og det burde blive fremhævet og påpeget i principperne, at der er brug for handling, sagde Grethe Tofterup.

Og så er der dem, der eksempelvis går på teknisk uddannelse i Esbjerg. Her skal de unge mennesker fra Sdr. Hygum hjemmefra klokken 6.05, i Rødding skal de hjemmefra klokken 6.10 og Hovborg klokken 6.16.

- Det er altså ikke så sært, at det er svært at få vores unge til at tage en teknisk uddannelse, selvom vi ved, at erhvervslivet har brug for det, og vi selv siger, at vi gerne vil have det, sagde Grethe Tofterup.

Defensiv taktik

Konkret efterlyser hun en plan for, hvad man vil på området.

- Der står ikke noget i principperne om en tidsplan, og om der er sorte pletter, vi skal have rettet op på. Jeg kan ikke gå ind for noget, der ikke rummer andet, end det vi allerede ved. Det er mærkeligt med en så defensiv taktik, for vi vil gerne være i top ti på andre områder, og vi går til møder om vækst og bosætning hele tiden, sagde Grethe Tofterup.

Det bedste, byrådet kunne gøre, var at sende forslaget retur til teknik- og miljøudvalget, så der kunne blive udarbejdet en plan for, hvor der skal sættes ind, hvem der skal gøre det, og hvornår det skal ske, mente hun.

- Vi bliver nok ikke som Esbjerg, der netop investerer i den kollektive trafik og forbinder deres landsbyer. I eksempelvis Vejrup ikke langt fra Glejbjerg har de 14 daglige afgange mod Esbjerg, alle hverdage, weekender og helligdage året rundt. Hvor ville I købe hus eller byggegrund, i Vejrup eller Glejbjerg, spurgte hun ud i salen.

Det hele går i stå

Borgmester Egon Fræhr (V) ville nødigt sende principperne tilbage.

- Man kan sagtens have det synspunkt, at der skal mere til, og så har vi nu et sæt principper at bygge ovenpå. Men at begynde at sende dem tilbage til en ny omgang, så går det hele først i stå. Jeg synes, vi skal godtage principperne og erkende, at vi ikke er færdige med at løse opgaven, sagde borgmesteren.

Det handler om prioritering, fortsatte han.

- Og man kunne næsten få det indtryk, at der nu skal plæderes for timedrift i alle områder. Det må vi konstatere, der ikke er råd til. Jeg synes, det er fornuftigt at få lagt principperne på plads, og så må vi i dialog med de forskellige lokalråd og finde ud af, hvad de oplever af problemer, og om vi kan imødekomme dem, sagde Egon Fræhr.

Grethe Tofterup gentog, at hun savnede en konkret tidsplan.

- Hvis det havde fremgået, at der er ting, vi ikke kan acceptere, og at der skal gøres noget ved det, så havde det forholdt sig anderledes. Men der står intet, og vi aner ikke, om nogen går i gang med noget nu, sagde hun.

Drøftes på næste møde

Det fik borgmesteren til at komme med et løfte.

- Hvis vi vedtager principperne, så lover jeg, at vi på næste møde i Økonomiudvalget drøfter, hvordan vi tager næste skridt. Det vil også involvere Sydtrafik, som måske har nogle idéer, sagde Egon Fræhr.

Det var nok til, at Grethe Tofterup kunne tilslutte sig. Viceborgmester Vagn Sørensen (V) glædede sig også over udmeldingen fra borgmesteren.

- Vi skal have nedsat en arbejdsgruppe, som skal hurtigt i gang, og så må vi prøve at kigge fremad. Vi har holdt møder med samtlige lokalråd, og jeg er nok ikke forkert på den, når jeg siger, at to tredjedele nævnte den kollektive trafik som en udfordring. Vi skal have vores politikker om bosætning og vækststrategi til at hænge sammen. Ellers nytter det ikke noget, at vi laver dem, sagde Vagn Sørensen.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark