Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Banedanmark har tændt for ny transformerstation i Andst

I forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Esbjerg og Lunderskov er der nu sat strøm på transformerstationen i Andst. Foto: Robert Attermann

Banedanmark har tændt for ny transformerstation i Andst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I forbindelse med elektrificeringen mellem Esbjerg og Lunderskov er der kommet strøm på den første transformerstation.

ANDST: Anlægsarbejdet i forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Esbjerg og Lunderskov skrider frem. Nu er der kommet strøm på den første transformerstation.

Banedanmark er kommet så langt med projektet, at der er blevet tændt for transformerstationen i Andst. Stationen skal levere strøm til den kommende næsten 60 kilometer elektrificerede strækning mellem Esbjerg og Lunderskov.

- Det er en stor milepæl for projektet bag elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov, at vi nu har sat strøm til transformerstationen i Andst, siger Henrik Vikelgaard, driftsleder i Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark.

Transformerstationen i Andst vil tegne sig for størstedelen af leverancen af strøm til jernbanen suppleret af en transformerstation i Esbjerg. desuden vil der være yderligere to mindre autotransformere i Esbjerg og Holsted. To af anlæggene ligger altså i Vejen Kommune.

Det er en stor milepæl for projektet bag elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov, at vi nu har sat strøm til transformerstationen i Andst.Henrik Vikelgaard, driftsleder i Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark.
Autotransformeren
Autotransformeren tilfører ikke energi, men omsætter spændingen fra et niveau til et andet - fra 50.000 til 25.000 volt. Her kommer strømmen via en feeder-ledning, der er en del af det samlede kørestrømsanlæg. Der er opsat autotransformer i henholdsvis Esbjerg og i Holsted.Elektrificering Esbjerg-Lunderskov omfatter 2.137 prøvegravninger til fundamenter, 2.088 fundamenter, 1.614 kørestrømsmaster, 100 kilometer returkabel, 100 kilometer fødeledning og 260 kilometer bæretov og køretråd

Ny i familien

Netop autotransformerne er det nye familiemedlem i anlægget. Autotransformeren tager strømmen fra den feeder-ledning, der er en del af kørestrømsanlægget, og ændrer spændingen fra 50.000 volt til det halve, så det passer til den spænding, som togenes strømaftagere skal have.

- Populært sagt giver autotransformerne togene et "energi-boost", så der ikke er behov for så mange af de store og dyrere transformere, men at man på den små 60 kilometer lange strækning kan nøjes med en i Andst og en i Esbjerg. Det er første gang, at det sker i Danmark, men i lande, hvor større dele af jernbanen er elektrificeret, er det helt almindeligt at sikre strøm til togene på den måde, siger Henrik Vikelgaard.

Der bliver i fire banetransformere - tre i Andst samt en - lidt mindre - i Esbjerg. Alt sammen er det tilsluttet EnergiNets højspændingsnet og sørger for, at den strøm, der kommer ind, får det rette spændingsniveau, inden strømmen sendes videre ud i kørestrømsanlægget.Transformatorerne i Andst er seks meter høje, 5,8 meter lange og 4,5 meter brede.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark