Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vognmandsfirma presset til overenskomst med 3F

Jette Pedesen, direktør i vognmandsfirmaet Poul Pedersen & Søn, og sønnen Christian var allerede mandag møre og klar til at indgå overenskomst med 3F. Arkivfoto: Morten Nielsen

Vognmandsfirma presset til overenskomst med 3F

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Natten til søndag iværksatte 3F konflikt mod vognmandsfirmaet Poul Pedersen & Søn i Tinghøj ved Varde. Allerede mandag kastede ejer og direktør, Jette Pedersen, håndklædet i ringen.

Tinghøj: I weekenden blev lastbiler fra vognmandsfirmaet Poul Pedersen & Søn i Tinghøj ved Varde nægtet adgang til Esbjerg Havn.

Årsagen er, at 3F natten mellem lørdag og søndag iværksatte konflikt mod firmaet, der ikke havde tegnet overenskomst med 3F.

Mandag bad direktør og ejer, Jette Pedersen om hastemøde med 3F for at indgå overenskomst.

- Det er metoder fra 1899, siger Jette Pedersen og fortsætter:

- Vores lastbiler, som i weekenden skulle ind på havnen i Esbjerg, blev nægtet adgang. Det kan vi selvfølgelig ikke leve med, så er der i hvert fald 11 fastansatte chauffører, der mister arbejdet, siger hun.

Poul Pedersen & Søn havde tegnet overenskomst med Krifa, men Jette Pedersen fik presset et hastemøde igennem med 3F mandag eftermiddag for lynhurtigt at tegne en tiltrædelseskontrakt.

Mødet skulle hun have med Kristian Bovbjerg, der er transportansvarlig i 3F for Varde og Billund.

- Når de har en tilladelse til at køre godstransport, så er det normalt, at vi forsøger at lave overenskomst med dem. Der står i Godstransportlovens paragraf seks, at man skal følge det, der er gængs på området, siger han om 3Fs krav om overenskomst.

Får medarbejderne ved Poul Pedersen da ikke den løn, de skal have?

- Det ved jeg ikke. Jeg har været i en dialog med firmaet i en periode. Først ville de lige overveje, hvad de ville. Men når det så ikke bliver til mere, så har vi den mulighed, at vi siger til de virksomheder, vi har overenskomst med, at de ikke må benytte dem, siger han.

Det er de store firmaer på markedet. Som DFDS, DSV og Blue Water, Poul Pedersen & Søn på den måde er blevet afskåret fra at køre for. Og det er det pres, virksomheden i Tinghøj lynhurtigt har måttet sande, at den ikke kan stå imod.

Kan I tvinge dem til at tegne kontrakt med 3F?

- Vi kan jo ikke tvinge nogen. Det er deres valg. Vi kan bare sige til de parter, vi har aftaler med, at de så ikke må bruge dem. Det er det, vi har gjort, og det er det, vores medlemmer forventer, at vi gør, siger Kristian Bovbjerg.

Bliver det dyrt for jer at skifte overenskomst til 3F?

- Jeg har ikke regnet på det, men det forventer jeg ikke, siger Jette Pedersen.

Konflikt mod vognmandsfirma er aflyst
Konflikt
3Fs konflikt mod vognmandsfirmaet Poul Pedersen & Søn trådte i kraft natten mellem lørdag og søndag.Det skyldes ikke medarbejderne, at 3F gik ind i sagen. Snarere var det pres fra andre vognmænd, der har overenskomst med 3F, der gjorde konflikten til en realitet.

Parterne havde aftalt møde tirsdag, når Christian Pedersen ville være hjemme fra Holland.

Men Jette Pedersen fik fremrykket mødet med 3F til mandag, for firmaet kan ikke tåle at miste sine storkunder.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark