Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Som at køre om natten med solbriller på

Ole Petersen har haft god fart i sin hvid-blå Mercedes-designede DST-racer med nr. 97, der er lig med hans fødselsår. Lørdag aften gælder det "Night Race" på Padborg Park. Det er godt nok hans hjemmebane, men han har blandede erfaringer med den. Foto: Uwe Iwersen

- Som at køre om natten med solbriller på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ole Petersen, Bredebro, er blandt favoritterne, når højdepunktet i årets DST-serie køres på Padborg Park lørdag aften. "Night Race" er det sværeste, men ogå det fedeste, lyder det fra den 20-årige racerkører, der satser på en plads på podie

BREDEBRO/PADBORG: - Hvorden er det at køre race om natten med biler, der faktisk ikke har frontlygter?

- Det er som at at køre om natten i en personbil, slukke det lange lys og tage solbriller på, lyder svaret fra Ole Petersen, Bredebro.

Lørdag er han en af de over 20 kørere, der i deres DST-racere stiller op til "Night Race" på Padborg Park. Dagens sidste løb startes kl. 21.30 og dermed efter, at mørket har sænket sig over den illuminerede racerbane. For de fleste, også for Ole Petersen, er det sæsonens højdepunkt.

- Det er det sværeste, og derfor det fedste løb at køre, lyder det fra den 20-årige.

DST-racere er ikke født med frontlygter. Til natløbet på Padborg Park bliver de udstyre med et led-apparatur i fronten. Ikke nødvendigvis for at køreren kan se noget, men mere for at blive set. 

Kurs mod podiet
DST
 DST står for Danish Supertourisme Turbo. Serien består af stort set ens opbyggede biler, hvor kun det ydre design er forskelligt. Køreren kan derudover vælge mellem en 2,0 liters turbomotor med 300 HK, eller en sekscylinder V6-udgave.

Seriens overordnede ambition er, at det ikke er bilen, men kørerens færdigheder, der gør forskellen.

Ole Petersens hidtil bedste sæsonplacering er andenpladsen ved Classic Race Århus i maj, hvor han sluttede på andenpladsen.

 

 

Tredje gang

Det er tredje gang, at Ole Petersen giver den gas efter mørkets frembrud på Padborg Park. I 2015 sluttede han på syvendepladsen, sidste år endte han som nummer fire. I år lyder ambitionen at lande på podiet.

- Men det kræver lidt held, og at materialet holder, lyder det ydmygt.

Ole Petersen ligger i øjeblikket på tredjepladsen i den samlede stilling i DST-serien, der regnes for en af Danmarks hurtigste og mest krævende klasser. Faktisk kunne han med lidt mere held have ligget endnu bedre. Netop sæsonoptakten på Padborg Park i april var lidt af en skuffelse, da Ole Petersen på en sikker andenplads måtte udgå på allersidste omgang med en ødelagt gearkasse. Det kostede mange point. 

Fart i bilen

"Night Race" er femte af i alt syv afdelinger i DST-serien.

Aftenløbet, der starter med tidskørsler og indledende heats i løbet af eftermiddagen, blev for to år siden kåret som "Årets Event" i Dansk Motorsport. Der er masser af underholdning og spisesteder fordelt rundt omkring banen. Lørdag forventes op til 5000 besøgende.

For Ole Petersen gælder det ikke kun om at opnå en podiumsplads. Sammenlagt satser han også på at køre sig frem i den samlede stilling. Den føres i et ultratæt opløb af hans temakollega Michel Nykjær og Frederik Nymark. Sidstnævnte har Ole Pedersen kørt tætte og til tider drabelige dueller imod. Der er intet, der tyder på, at det ikke fortsætter på Bredebro-drengens hjemmebane lørdag.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark