Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Lukning af overskæring vil få alvorlige konsekvenser

Hans Otto Sørensen (t.h.) og de øvrige lokale beboere præsenterede et kort for tidligere trafikminister Hans Christian Schmidt (t.v.) der viste, hvor store omveje de skulle køre, og hvor meget trafik med tunge landbrugsmaskiner der vil ende på hovedvej 11, hvis overskæringen syd for Skærbæk nedlægges. Foto: Holger Ringgård

- Lukning af overskæring vil få alvorlige konsekvenser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gårdejer Hans Otto Sørensen, Skærbæk, er en af de landmænd, der vil miste tid og penge, hvis BaneDanmark får held med at lukke en lang række overskæringer langs Tønder Bramming-banen. Også trafiksikkerheden på rute 11 er i fare, påpeger han

Besigtigelse
BaneDanmark har i dag, tirsdag, og i morgen indkaldt berørte parter og lodsejere til orienteringsmøde samt besigtigelse af de berørte overkørsler. Møderne foregår med start i Skærbæk Fritidscenter.Efter besigtelserne argumenter og synspunkter blive vurderet, hvorefter der træffes beslutning om lukning eller opgradering. I forbindelse med en lukning varetages nødvendige ekspropriationer og erstatningsspørgsmål af "Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland".

Hvis berørte lodsejere eller BaneDanmark er utilfres med erstatningsstørrelserne, kan det indbringes for en ny, uafhæning kommission.

 
For mit vedkommende vil det betyde øgede omkostninger på omkring 80.000 kroner på årsbasis. Det samme vil være tilfælde for flere andre større landbrug.
Hans Otto Sørensen, landmand, Skærbæk

SKÆRBÆK: Det vil få store konsekvenser for mange, hvis BaneDanmark får held med at lukke en lang række mindre jernbaneoverskæringer langs Tønder Braming-banen. Alene i Tønder Kommune er seks ikke-sikrede overskæringer på listen over overkørsler, der står til at blive sløjet. Gårdejer Hans Otto Sørensen, Skærbæk, er en af de landmænd, der risikerer at miste både megen tid og mange penge, hvis planerne gennemføres.

Hans Otto Sørensen har sin bedrift på den østlige side af jernbanen umiddelbart syd for Skærbæk. Lukkes overkørsel nr. 83, vil det forlænge turen til de over 100 hektar jord han har på modsatte side af jernbanen med et par kilometer, og da turen med tunge landbrugsmaskiner gøres mange hundrede gange i løbet af et år, vil det altså koste både tid og penge.

- For mit vedkommende vil det betyde øgede omkostninger på omkring 80.000 kroner på årsbasis. Det samme vil være tilfældet for flere andre større landbrug, påpeger Hans Otto Sørensen.

Mandag havde han inviteret både Tønders borgmester Henrik Frandsen (V) og tidligere trafikminister Hans Christian Schmidt (V), der i dag sidder i folketingets trafikudvalg, ud til overskæringen, for sammen med øvrige beboere i lokalområdet at orientere politikerne om de gener en lukning vil medføre.

- For mig at se er det jo helt vanvittigt at lukke denne overskæring, sagde Hans Christian Schmidt, efter at have lyttet til de lokales argumenter.

Borgere til fælles kamp for jernbaneoverskæring

Sikkerhed

Der er ifølge Hans Otto Sørensen ikke kun tid og penge på spil. En lukning af overkørsel 83 vil også få alvorlige konsekvenser for trafiksikkerheden på rute 11 samt omkring i den nyetablerede rundkørsel ved Energivej/Aabenraavej i Skærbæk. Det er nemlig disse strækninger, som landmændene må ty til, hvis overkørslen lukkes ned.

- Kørsel med tunge landbrugsmaskiner vil medføre en stor belastning med trafikophobning og dermed ødelægge fremkommeligheden på hovedvejen, påpeger Hans Otto Sørensen.

Krydset Energivej/Aabenraavej var tidligere et af Tønder Kommunes mest farlige trafikpunkter, et såkaldt sort plet-rkyds, hvor der var sket flere dødsulykker. Netop for at øge sikkerheden for ikke mindst cyklister, investerede kommunen fem millioner kroner i en rundkørsel.

- Derfor er det ikke hensigtsmæssigt, at rundkørslen nu skal belastes med tung landbrugstrafik, påpeger Hans Otto Sørensen.

Netop sikkerhedsmæssige hensyn er afgørende for, at BaneDanmark ønsker at reducere antallet ubevogtede jernbaneoverkørsler. Det skal enten ske ved at lukke overskæringerne, eller ved at opgradere dem med et bomanlæg.

Det er ikke kun Hans Otto Sørensen og naboerne syd for Skærbæk, der er stærkt kritiske overfor forslaget om, at "deres" overskæring skal lukkes. Også borgerne i Døstrup er gået sammen for at forhindre den foreslåede lukning af overskæringen ved Søndervej.

Seks overkørsler

I alt seks mindre overkørsler står til at blive lukket. Ud over Søndervej i Døstrup og nr. 83 syd for Skærbæk er det Galgevangsvej nord for Brøns, Svanstrupholmvej i Bredebro, Mollerupvej i Visby og Hedegårdsvej ligeledes i Visby.

Tidligere var også overkørslerne ved Gallehus Skovvej nord for Tønder og Ubjergvej syd for Tønder lukningstruet. Men lokale protester gjorde, at Gallehus Skovvej bevare, og overkørslen ved Ubjergvej/Papegøjevej opgraderes med et bomanlæg.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark