Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fællesskab er den største vare i indkøbskurven

Butikken har fire ansatte. Fra venstre er det bestyrer Jørgen Povlsen, Nanna Olesen og Hanne Christensen. Den fjerde, Christie Høvinghoff, var ikke til stede, da billedet blev taget. Foto. Christian Baadsgaard

Fællesskab er den største vare i indkøbskurven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Astrup Købmandshandel fejrer sit 25 års jubilæum på søndag. At butikken eksisterer i dag og i øvrigt er i vækst, er et resultat af et unikt sammenhold.

ASTRUP: Kagemanden kaldes han, salgschaufføren, der kommer med kager til Astrup Købmandshandel, og han havde en kvart palle nye muffins med, som butikken skulle aftage. Med dem fulgte smagsprøver, og der gik lidt tid inden butiksbestyrer Jørgen Povlsen fik arrangeret en kagesmagning. På dagen stod regnen ned i stride strømme ved butikken, og så fik de ansatte en lys ide: Vi skriver på Facebook, at der er gratis kaffe på grund af dårligt vejr!

Som sagt så gjort, og der var mange, der både læste Facebook og trængte til kaffe. Historien kom - trods vejret - med i det nationale nyhedsbrev for Min Købmand-kæden som en solstrålehistorie.

- Jeg kender ham ikke, men der var en, der skrev på Facebook: Det er bare det, der gør, at man får overskud, fortæller Jørgen Povlsen.

Ovenstående historie er ikke en selvfølge, og slet ikke i et lille lokalsamfund i en tid, hvor mange små dagligvarebutikker har måttet dreje nøglen om. Den eneste årsag til at den overhovedet kunne finde sted var, at der for 25 år siden var folk i Astrup, der tænkte på fremtiden. Med hotellet mellem sig, var der dengang på Højevej en brugs og en købmand, og tiden nærmede sig, at der snart skulle ske et generationsskifte. Der var ikke plads til dem begge, så de gik sammen om en butik, der kom til at ligge hos købmanden, for det var her, at bygningerne var bedst.

- Jeg siger, at det er et smørhul, for folk bakker op om deres lokale butik, fortæller Birthe Larsen, der var med dengang i 1992. 

I 18 år havde hun sit arbejde i butikken, herunder næsten fem år som bestyrer. I dag arbejder hun hos Dagrofa, og når hun kigger tilbage, er det sammenholdet, der er det helt store varemærke i området. 

Løftede omsætningen

Sammenhold var der også, da butikken rykkede i nye lokaler i Faster Andelsmejeri i 2009.

- Da butikken flyttede, kom folk forbi og hjalp til med alt det praktiske, og nogle kom med frikadeller til aftensmad, fortæller Jørgen Povlsen.

Den beslutning skulle også vise sig at være afgørende for fremtiden. I dag er der tvivl om, hvorvidt butikken overhovedet havde eksisteret den dag i dag, hvis ikke det havde været for flytningen. De gamle lokaler var meget nedslidte, og butikken trængte til et løft. Det fik den. Også i omsætning. I 2009 havde butikken en omsætning på 7,8 millioner kroner. I disse dage sluttes regnskabsåret, og så er omsætningen på 12 millioner kroner.

Det betyder også, at der er plads til at være kreativ og gøre det sjovt for kunderne. Således er der kinesisk tema i uge 41, og til foråret arrangeres der ølsmagning. Ting, der er med til at vedligeholde den gode stemning, for først og sidst er det kunderne, det kommer an på. Og i en lille butik er der plads til det nærvær, der ikke kan skrives ind i regnskabet, men som tæller meget på bundlinien. Som det naturlige mødested, udgør købmanden også en social funktion.

Det kommer også i højsædet søndag, hvor jubilæet fejres i butikken.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark