Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny uddannelse i leg: - Når du leger, er du mest kreativ og åben for løsninger

Til indvielsen var det muligt for deltagerne at afprøve nogle af elevernes projekter. Foto: Katrine Worsøe

Ny uddannelse i leg: - Når du leger, er du mest kreativ og åben for løsninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Designskolen i Kolding har oprettet en ny uddannelse, der sætter fokus på leg. Design for Play, hedder uddannelsen, der blev indviet fredag.

Kolding: Fredag indviede Designskolen i Kolding deres nye kandidatuddannelse Design for Play. Uddannelsen giver de studerende redskaber til at bruge leg til nytænkning.

- Hvis man for eksempel skal lave en genbrugsplads, kan man lave det til et spil for at gøre det mere sjovt. Det kan motivere folk til at tage på genbrugspladsen, siger Lene Friis, der er projektchef for Leg og Design på Designskolen.

Hun fortæller, at uddannelsen kan bruges til meget. Fordi den er så ny, er de ikke helt skarpe på, hvad den kan bruges til, men metoderne i uddannelsen kan bruges inden for flere områder.

- Når du leger, er du mest kreativ og åben for løsninger. Derfor kan elementer af leg give eksempelvis virksomheder overraskende løsninger på et problem, siger hun.

Design for Play
Designskolen i Kolding oprettede uddannelsen i september. Design for Play er en kandidatuddannelse.Designskolen har længe brugt elementer af leg, men med et tilskud fra Lego-fonden på 25 millioner kroner har skolen kunne oprette en uddannelse med fokus på leg.

Inden uddannelsen startede, var de i kontakt med de førende eksperter inden for leg i både ind- og udland.

Små ting kan gøre store ting

Det skal ikke nødvendigvis forståes, som om at legoklodser og puslespil skal hives frem under firmamøder. Men elementer af leg og spil kan indføres for at skabe et mere åbent og kreativt rum. 27-årige Nanna Dahl, der er en af de 17 studerende på uddannelsen, kan godt se potentialet i at tilføre andre områder elementer af leg.

- Leg er en ikke-udviklet ressource. I alle sektorer kan man sige: "Hvordan ville det være bedre, hvis der blev leget?". 12-talspiger kunne for eksempel have gavn af at arbejde i et rum, hvor der var mere plads til at fejle, og der kan man tage elementer fra leg, siger hun.

Sammen med sin gruppe har hun arbejdet på et projekt, der skal skabe mere snak ved spisebordet. Til det har de lavet længere knive og gafler.

- Små ting kan gøre store ting. Man kan for eksempel stjæle mad fra en anden ved bordet med dem. Sådan opstår der sjove situationer, som man kan snakke om rundt om bordet, siger hun.

Tredje strategiske fokusområde

Leg er ikke et nyt begreb på Designskolen.

- Vi har brugt det i undervisningen i mere end ti år. Men det er først i 2017, det er blevet et strategisk fokusområde for os, siger projektchef for Leg og Design, Lene Friis.

Dermed har de fået et tredje strategisk fokusområde i leg. De to andre er bæredygtighed og social inklusion.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark