Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Undersøgelse: Derfor flytter forældre deres børn til privatskoler

Kolding Realskole her er en af de privatskoler, der har haft stigende elevtal i talt med, at andelen af skoleelever i Kolding går på privatskole. Denne udvikling koster kommunen dyrt, da den skal betale 35.960 kr. pr. år per privatskole-elev. Arkivfoto: Jacob Schultz

Undersøgelse: Derfor flytter forældre deres børn til privatskoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kolding Kommune har spurgt en række forældre, hvorfor de har flyttet deres barn fra folkeskole til privatskole. Forældrene kommer med flere anbefalinger til folkeskolerne.

Kolding: Mistrivsel, manglende faglige ambitioner, uro og inklusion, manglende ressourcer og dårlig ledelse, lydhørhed og kommunikation.

Det er begrundelserne for, hvorfor en række forældre i Kolding har flyttet deres barn fra en folkeskole til en privatskole, viser en helt ny undersøgelse, som kommunen har fået lavet.

Undersøgelsen blev bestilt efter, at det stod klart, at det i 2017 vil koste kommunen 8,2 mio. kr. ekstra, at en stigende andel børn går på privatskole, og den omfatter bl.a. fokusgruppeinterviews med 13 forældre. Analysen omfatter også anbefalinger fra forældrene til, hvordan folkeskolerne kan mindske flytningen til privatskoler.

Regeringen vil skaffe flere elever med særlige behov på friskoler
Undersøgelsen
Undersøgelsen behandles på børne- og uddannelsesudvalgets møde tirsdag. Den er lavet af Rambøll.13 forældre har deltaget i fokusgruppeinterviews. Forældrene kommer fra i alt fire skoledistrikter. To af dem er skoledistrikter, hvor mere end ti procent af eleverne går på privat- eller friskole, mens de to andre er skoledistrikter, hvor mere end 20 procent af eleverne går på privat- eller friskole.

 

Kan blive bedre

Skolechef Lars Svenson og formand for Kolding lærerkreds, Anders Petersen, mener begge, at forældrenes udsagn om, at deres børn har mødt mangel på faglige ambitioner og et for lavt fagligt niveau i folkeskolen delvist kolliderer med de mange landsdækkende undersøgelser, der placerer Kolding Kommunes skolevæsen blandt landets bedste.

- Vi skal forklare, hvad folkeskolen er dygtig til og gøre opmærksom på, hvor gode vi er, siger Anders Petersen.

På spørgsmålet om der er noget i undersøgelsen, der bekymrer ham, svarer Lars Svenson:

- Ja, at vi er så dårlige til at få fortalt den gode historie. Og at forældrene, når de har problemer, møder kommunen - i dette tilfælde i form af skolen - som et sted uden overskud til at lytte. Vi kan godt blive bedre til det her, siger Lars Svenson og tilføjer, at undersøgelsen kan gøre kommunens skolefolk "nysgerrige på hvordan vi bliver opfattet."

Også formanden for børne- og uddannelsesudvalget, Christian Haugk (S), mener, at man skal blive bedre til at fortælle, hvad folkeskolen er dygtig til.

- Vi skal ikke negligere udfordringerne, men undersøgelsen giver mig som formand ikke anledning til at sige hold da kæft, nu skal der godt nok strammes på. Jeg mener, man bør tage det op på de enkelte skoler, siger Haugk.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark