Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Udtalelse fra DH Vejens årsmøde i Brørup torsdag den 9. marts 2017


Udtalelse fra DH Vejens årsmøde i Brørup torsdag den 9. marts 2017

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Vejen. 

Læserbrev: DH Vejens årsmøde i Brørup ønsker at kommunen opretter en borgerrådgiverfunktion. Mange borgere (ikke kun mennesker med handicap) oplever, at sagsbehandlingen i kommunen kan være vanskelig at følge med i. En borgerrådgiver er uvildig og uafhængig af kommunens forvaltninger, og har til opgave at rådgive og vejlede borgerne og føre tilsyn med kommunens administration. DH Vejen har tidligere foreslået en borgerrådgiver i Vejen Kommune. Men Økonomiudvalgets og Borgerservices argumenter for en afvisning af forslaget er udtryk for manglende forståelse for borgernes situation. Borgerne har behov for nogen, der kan lytte og rådgive dem ud fra deres egne behov og forudsætninger. Kommunen burde have samme ambitioner om borgernes tilfredshed med kommunens service som for virksomhederne.

Fokus i dialogen må være at styrke mødet mellem borgerne og kommunen på handicapområdet. Ifølge Ombudsmanden er det særligt vigtigt, at forvaltningen i sin sagsbehandling og adfærd gør det bedste for borgeren. God sagsbehandling og god adfærd - også kaldet god forvaltningsskik er fundamental for retssikkerheden. Det er nødvendigt, for at borgerne kan have tillid til 'systemet'.

Og det kan en borgerrådgiver bistå med. Både Kolding og Esbjerg Kommuner har en borgerrådgiver, og de lokale DH-afdelinger er meget tilfredse og roser og anbefaler ordningen.

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark