Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Påtænkt nedlæggelse af banestrækningen Nørregade til Simmerstedvej.


Påtænkt nedlæggelse af banestrækningen Nørregade til Simmerstedvej.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Haderslev. 

Læserbrev: I 2010 var der nogle ildsjæle, der fandt, det var en stor skam, at banestrækningen mellem Haderslev og Vojens bare lå ubenyttet hen.

Man blev enige om, her var der virkelig potentiale til spændende oplevelser og en turistattraktion for området generelt og den sønderjyske landsdel tillige.

Haderslev, den eneste købstad i Danmark med mulighed for veterantog, faktisk til centrum af byen, hvor der således var adgang til oplevelserne, som byen har at byde på.

Som sagt så gjort, forhandling med bl.a. Banedanmark og andre myndigheder, lange og seje forhandlinger - alle tilladelser kom på plads, et kæmpestort frivilligt arbejde med at klargøre banestrækningen, opfylde de utrolig mange strenge sikkerhedskrav, der kræves, og i juli måned 2011 blev der fløjtet til afgang fra Haderslev Bystation, ved Rådhuset.

Det foregik bogstaveligt talt i røg og damp, en stor festdag for både by og egn.

Siden juli 2011 har Veteranbanen Haderslev-Vojens (VHV) haft fornøjelsen af over 20.000 gæster fra nær og fjern. Særligt antallet af udenlandske gæster er stigende.

Strækningen fra Schaumann til Rådhuset er noget af det mest roste på hele turen, når toget kører gennem den smalle passage, det giver rigtig meget stemning, og er hjerteblod for veteranbanen.

Det er dybt beklageligt, at der er politikere, helt uden visioner for det kulturhistoriske, kulturarven, det indholdsmæssige og de turistmæssige oplevelser med det, man kan kalde et levende museum, til glæde for mange mennesker, ønsker nu at skal det attraktive drosles ned!

VHV kan vist ikke siges at belaste kommunens pengepung, vi har ikke nogen kommunal garanti som økonomisk sikkerhed, alt arbejde udføres generelt ved frivillig arbejdskraft, skal der store maskiner til, skal det indlejes, togene til kørsler også skal indlejes og det koster men betales udelukkende af VHV.

Påstanden om, at der ikke køres så meget, det bunder i, at økonomien er vigtig for en forening som vores.

Vi ønsker flere kørsler. Tiltroen til VHV eksistensberettigelse kommer dog til udtryk ved: Tidligere tilskud fra Veterantogspuljen på 800.000 og i indeværende år på 1.285.000, alt sammen penge der er målrettet til udelukkende vedligeholdelse af strækningen, overkørsler, signaler etc.

Tillige stor støtte fra fonde, forskellige banker samt privatpersoner.

Nogen tror på og støtter VHV - men ikke lokale politikere - trist.

Det bliver et spændende valg den 21. november 2017.

 

 

 

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark