Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nedlæggelse af den bynære bane i Haderslev


Nedlæggelse af den bynære bane i Haderslev

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Haderslev. 

 

Plan og Miljø behandlede tirsdag den 12.09.17 forslag om nedlæggelse af den bynære bane i Haderslev og konvertere arealet til en supercykelsti i forlængelse af den endnu ikke anlagte cykelsti fra havnen til busstationen.

Vi har noget så enestående som en intakt jernbanestrækning ind gennem centrum af vor smukke købstad, der traditionen tro siden nedlæggelsen af persontrafikken i 1972 er blevet benyttet til veterantogskørsel. Denne strækning på 900 meter fra Haderslev Vest, der som bekendt ligger uden for omfartsvejen og ind i hjertet af Haderslev gør en afgørende forskel. Hvilken anden kommune deler "rådhusplads" med en endestation for et veterantog?

Nu overvejer Haderslev Kommune at nedlægge denne kulturperle og i stedet anlægge en cykelsti. Er det virkelig så vigtigt med 900 meter ekstra cykelsti? Dette er alene til gavn for de få fortrinsvis lokale cyklister. Hvor er dokumentationen for behovet for denne cykelsti, der allerede fra begyndelsen har en sort plet i det stærkt trafikerede kryds ved Bredgade/Filosofgang/Slagtergade? Hvorfor ikke koncentrere sig om at anlægge cykelstien fra havnen til busstationen?

Overfor dette står så med en nedlæggelse af den bynære strækning en forringelse af en af kommunens største turistattraktioner, der på sigt har potentiale til yderligere udbygning til letbane,  en transportform der vinder frem i de større byer og med anlægsomkostninger, der tælles i milliarder af kr. Det var en lang og sej kamp med Bane Danmark - i øvrigt godt assisteret af kommunen - at få lov til at fastholde strækningen og genetablere sporet til kørsel med veterantog i 2011. At vi så kort tid senere og efter stor publikumssucces skal til at forsvare en så vigtig en del af strækningen er mildest talt uforståeligt. Jeg må opfordre udvalgets medlemmer til at afvise forslaget og bruge de 6 mio. kr på noget mere fornuftigt.

 

 

 

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark