Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Inklusion. Er specialklasse altid det rigtige tilbud ?


Inklusion. Er specialklasse altid det rigtige tilbud ?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Kai Bayer, kandidat for Den grønne Liste, Søndervold 242, Grindsted, skriver:
Foto:Chresten Bergh
Debat Billund. 

Som klasselærer i udskolingen i 42 år har jeg tre gange deltaget i børne-sorteringsmekanismer: 8. almen eller realafdeling / grundkursus eller udvidet kursus / ikke egnet - måske egnet -egnet.

Jeg har mødt unge med meget forskellige tilgange til skolehverdagen og dens udfordringer. Jeg har selv været udfordret i mange situationer, og jeg har lært, at alle børn og unge rummer potentialer og udviklingsmuligheder, som folkeskolen ikke altid er i stand til at støtte og fremme. Og at børn, der blev sorteret fra, kunne have unikke evner og færdigheder som de ikke fik muligheder for at udleve.

Da jeg var med til at træffe afgørelsen om at nedlægge specialklasserne, var det på baggrund af personlige og pædagogisk faglige oplevelser med rigtig mange børn. Der var skoler, der stort set ingen børn sendte i specialklasserne på Søndre skole. Hvad gjorde de i stedet? Op til 30% af børnene i nogle af specialklasserne kom fra den samme skole. Hvorfor mon?

Der var ingen viden om børnenes udbytte af at gå i en specialklasse med 4-6 kammerater gennem et helt skoleliv. Hvordan kom de videre i deres liv?

Grundlæggende er vi helt enige om, at undervisningstilbudene skal give alle børn de bedste muligheder for at udfolde og udvikle deres potentialer og evner til et godt livsforløb efter folkeskolen. Det er ikke sikkert, at alle børn og unge udvikler sig bedst indenfor traditionelle skolerammer, herunder såkaldte specialklasser og derfor mener jeg, at en kommende beslutning skal baseres på alle børns præmisser og forudsætninger.

Rapportens konklusioner: Tre hovedårsager til stressede lærere

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark