Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>
Indland
24 november 2014

København siger ja til havnetunnel

Af | 06. nov. 2012 KL. 19:00 |

Indland

Flertal i Københavns Kommunes økonomiudvalg godkender milliardprojekt, der skal lette hovedstadens trængselsproblemer.
I fremtiden skal man kunne køre gennem det centrale København i en tunnel til 27 milliarder kroner. Havnetunnelprojektet kom tirsdag et stort skridt videre, da et flertal i kommunens økonomiudvalg sagde ja til Transportministeriets oplæg.

Projektet går ud på at bygge en tunnel, der skal føre biler og lastbiler fra Nordhavnen under havneløbet og videre via Refshaleøen, Kløvermarken, Amager Fælled og ned til Sjællandsbroen, hvor Amagermotorvejen begynder. Ved at lægge trafikken under jorden, bliver der mere plads over jorden til lokal trafik, og de indre bydele i København vil opleve langt færre tunge køretøjer på vejene.

- Projektet har været på bedding i mange år, og nu er vi kommet et skridt videre. Med projektet kan vi skabe mindre trængsel og mere plads til gående og cyklister - og alt det, vi gerne vil med et godt byliv, siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S) til Berlingske Nyhedsbureau.

Prisen vurderes som sagt til at blive i omegnen af 27 milliarder kroner. Københavns Kommune indstiller til Transportministeriet, at det finansieres som et offentlig-privat samarbejde, hvor eksempelvis pensionskasser spytter penge i projektet.

- Der skal fortsat kæmpes for sagen. Men hvis staten vil det her, får man også et storstilet beskæftigelsesinitiativ med mange arbejdspladser, siger Frank Jensen.

Enhedslisten og SF kunne ikke stemme for havnetunnellen i økonomiudvalget, fordi partierne hellere vil satse på projekter, der fremmer kollektiv trafik.

- Jeg er enig med SF og Enhedslisten om, at vi skal gøre noget for at skabe kollektive løsninger. Det er også derfor, vi investerer i metro og busser, der kører i eget tracé. Men bilerne er altså kommet for at blive, og de bliver renere og renere. Så derfor skal vi også sørge for, at trafikken kan afvikles ordentligt, så vi ikke spilder tid, når folk sidder i kø, siger overborgmesteren.

Projektet skal nu behandles i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, der også ventes at give grønt lys.

Send artiklen til en ven

Prøv avisen

Jv Newspaper ikon

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark lige nu

Hvorfor nøjes med 20% af indholdet på jv.dk Opret