Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>
Indland
22 juli 2014

Interaktiv undervisning skal redde drengene

Af | 10. mar. 2012 KL. 06:55 |

Indland

Drenge går i sort i skolen, fordi de er vant til farverig, engagerende teknologi, foreslår anerkendt professor i ny bog. Der er behov for mere IT-undervisning, siger politikerne.
Igennem en årrække er drengene sakket bagud i uddannelsesystemet. Ikke bare herhjemme, men verden over.

Og det skyldes, at deres hjerner og fatteevne er blevet forandret af den digitale revolution, verden har undergået i samme periode. Det skriver psykologi-professor ved Standford University Philip G. Zimbardo i en ny bog »The Demise of Guys«, der udkommer om en lille måneds tid. En hverdag med smartphones, internet og computerspil har simpelthen gjort drengene mindre modtagelige for traditionel undervisning. - Fra de tidligste aldre bliver unge forført til intens brug af teknologi, og det har forandret dem. De har i dag nye behov for interaktiv underholdning, som de ikke havde tidligere, siger han og understreger samtidig, at det er en tendens, der har ramt drengene i langt højere grad end pigerne.Det vil professor Karen Borgnakke, der forsker i unge og uddannelse ved Københavns Universitet, godt skrive under på. Undervisningen har nemlig ikke ændret sig meget i Danmark gennem tiderne:- Både piger og drenge kan føle, at undervisningen er gammeldags. Meget tyder dog på, at piger favoriseres af de mere stillesiddende skoleaktiviteter, såsom klasseundervisning, så drengeproblematikken bør tages meget alvorligt, siger hun.Hun mener, at klasseundervisningen skal have alternativer, men det er naivt at tro, at det løser sig automatisk ved at give alle elever iPads, bare fordi drenge kan lide at spille computerspil. Der skal udvikles tidssvarende materialer og didaktikker, som kan engagere drengene.Lektor ved Aalborg Universitet Lisa Gjedde, der forsker i alternative undervisningsformer, mener, at drengene er blevet ofre for en moderne ungdomskultur, der ligger fjernt fra skolelivet. - Skolesystemet er overhovedet ikke up to date med dagens virkelighed, og det er i særlig grad et problem for drenge, som lettere bliver utålmodige og keder sig i timerne. Unge i dag er en del af en digital ungdomskultur, hvor de er meget deltagende og skabende. De ser for eksempel ikke bare film. De klipper dem selv på deres smartphones. Derfor kan mange drenge føle, at det er kedeligt bare at se på tavlen og lytte til læreren, der snakker, siger Lisa Gjedde.

Dorthe Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening, tvivler på, at drenge er mere påvirket af teknologi end piger.

- Det virker usandsynligt. Men vi ved, at elever lærer bedre, når de inkluderes i undervisningen, og det er en af måderne, hvorpå vi kan engagere drengene. Det kan gøres med IT, men det kan også med flere fysiske aktiviteter, forklarer hun.En undersøgelse fra KMD viser, at der er store forskelle på, i hvor høj grad lærere inddrager teknologi i undervisningen. Hver tredje lærer bruger digitale lærermidler en eller flere gange dagligt, mens godt halvdelen af lærerne sjældent eller aldrig benytter digitale hjælpemidler.Både hos Socialdemokraterne og Liberal Alliance vil man gerne have mere IT ind i undervisningen. - Meget tyder på, at drenge er optaget af IT, og hvis det kan være med til at fastholde deres koncentration, kan det være en del af løsningen på, hvordan vi engagerer dem, siger Socialdemokraternes undervisningsordfører, Troels Ravn. - Digital undervisning er en oplagt mulighed for at nå de drenge, der har koncentrationsproblemer, men det kræver nye færdigheder hos lærerne, siger undervisningsordfører Merete Riisager fra Liberal Alliance.

Send artiklen til en ven

Prøv avisen

Jv Newspaper ikon

Ingen forbindelse til JobKlik...

Ledige jobs i Syddanmark lige nu

Hvorfor nøjes med 20% af indholdet på jv.dk Opret